La City Gallery, din incinta Shopping City Suceava, a avut loc, în prima zi a lunii lui Cuptor, vernisajul expoziţiei de grafică de şevalet a artistului plastic Sebastian Raţiu, cu genericul „Grafeministic”.
O coregrafie dinamică de tuşe expresive, care conturează corpuri şi accente de chipuri
Absolvent al Facultăţii de Arte Plastice, Decorative şi Design din cadrul Academiei de Arte „George Enescu” Iaşi, Sebastian Raţiu, care a fost un timp profesor la Colegiul de Artă „Ciprian Porumbescu” din Suceava, apoi a lucrat ca designer la Fabrica de sticlă din Fălticeni, iar din anul 2003 a devenit colaborator al mai multor firme de construcţii & arhitectură pe segmentul amenajări interioare şi exterioare, a abordat până acum, deopotrivă, pictura, grafica, arta decorativă, dar şi vitraliul, mozaicul, sculptura sau confecţiile metalice.
„Grafeministic”, prima sa expoziţie personală, etalează 18 lucrări de grafică de şevalet, acrylic pe pânză, având ca subiect corpul feminin reprezentat într-o manieră decorativă, o coregrafie dinamică de tuşe expresive, care conturează corpuri şi accente de chipuri.
„Un artist complex, cu resurse nebănuite, pe care ştie să le focalizeze într-un mod foarte ingenios”
Vernisajul, la care artistul a fost însoţit de membrii familiei, de prieteni, dar şi de câţiva dintre foştii săi elevi şi colegi de catedră de la Colegiul de Artă „Ciprian Porumbescu” Suceava, cărora li s-a adăugat publicul fidel acestui gen de manifestări, a constituit totodată prima întâlnire cu lumea artelor plastice sucevene a criticului de artă ieşean Petru Bejan.
Evenimentul, care a debutat cu un moment de reculegere în memoria artistei plastice Angela Pitariu Bolnavu, a marcat, aşa cum a subliniat prezentatorul, „o revenire în spaţiul public de foarte bună calitate” a artistului expozant, „un artist complex, cu resurse nebănuite, pe care ştie să le focalizeze într-un mod foarte ingenios”.
Lucrările „încearcă să împace zona etalării carnale cu cea a feminităţii învăluite”
Remarcând faptul că lucrările lui Sebastian Raţiu „realizate într-un registru decorativ şi dinamic, ar putea fi afiliate benzilor desenate în maniera asiatică, japoneză”, Petru Bejan, care s-a referit la „pensulaţia foarte fermă, amplă” şi la „culorile foarte bine alese” ale lucrărilor, a căutat termenii definitorii pentru această expoziţie circumscrisă temei corpului feminin, pe care i-a clasat în ordinea „feminitate, seducţie, erotism”.
Lucrările lui Sebastian Raţiu, în care artistul „încearcă să împace zona etalării carnale cu cea a feminităţii învăluite”, nu provoacă întrebări insolubile şi „nu invită la decodificări hermeneutice sofisticate”. Configurând „un fel de istorie a corpului feminin, o istorie prezentă, actuală”, „grafeminismele” lui Sebastian Raţiu oferă ochiului „un moment de răsfăţ tactil”, care mizează pe complicitatea dintre artist şi privitor.
Sebastian Raţiu: „Un nou început pentru cariera mea artistică”
„Sebastian Raţiu - spune criticul comentator - îşi face mâna într-un anumit fel care va stabiliza un anumit stil”, un stil menit să impună un „erotism estetizat”, caracterizat printr-o „disponibilitate patetică de a mobiliza privirea”.
„Un nou început pentru cariera mea artistică”, aşa cum a spus la final artistul expozant, mulţumindu-le tuturor celor care au participat la vernisaj.
O expoziţie care oferă lecturii diversitatea peisajului corporal feminin pe paliere diferite, care-ar putea avea ca motto adagiul filosofului renascentist Hugo Grotius: „Aliud legunt pueri, aliud viri, aliud senes” („Una citesc tinerii, altceva bărbaţii şi altceva cei bătrâni”).