Artistul plastic sucevean Constantin Severin, care s-a reîntors sâmbătă, încununat de succes, de la expoziţia pe care a prezentat-o în Sala „Atrium” de la Institutul Bancar Român din Bucureşti cu prilejul desfăşurării Forumului pentru Inovare Socială Dunăre-Marea Neagră, organizat de Fundaţia Eurolink-House of Europe, sub Înaltul Patronaj al Preşedinţiei Uniunii Europene, cu amabilul sprijin al Ambasadei Austriei la Bucureşti, a venit acasă cu cea mai preţioasă podoabă care circumscrie experienţa sa de artist vizual.
Este vorba de albumul „Constantin Severin - Painting - Digital art - Photography - Installations”, realizat la Editura „Tipo Moldova” Iaşi, cu eticheta editorială a colecţiei „Arte plastice”, un album de lux bilingv (engleză/română) care cuprinde o selecţie de imagini şi texte reprezentative pentru artistul vizual sucevean, părintele fondator, teoreticianul şi promotorul expresionismului arhetipal, concept/curent al artei contemporane care se situează în avangarda Mileniului III.
Imaginea virată în alt spectru cromatic a celei mai recente şi mai bizare lucrări - „Ianus”
Albumul, pentru realizarea căruia Constantin Severin şi-a găsit partenerul ideal de editare (Aurel Ştefanachi, directorul Editurii „Tipo Moldova” Iaşi) are un concept grafic care captează din start, coperta I a albumului reproducând imaginea virată în alt spectru cromatic, suprapusă pe un profil arhetipal, a celei mai recente şi mai bizare lucrări a artistului sucevean, „Ianus”, o pictură bifrons (cu două feţe) care calchiază şi transpune în manieră proprie lucrarea „Doamna cu hermina”, unul din cele patru portrete feminine pictate de Leonardo da Vinci.
Coperta IV reproduce lucrarea-stindard a ciclului „Copiii lui Gauguin”, intitulată „Iată expresionismul arhetipal”, care o prezintă pe extrem de originala artistă mexicană Frida Kahlo (a cărei operă picturală este plasată la confluenţa dintre simbolism, realism, suprarealism şi expresionism) ţinând în mână o figurină ancestrală din lut, imagine sugestivă cu potenţial maxim de declanşare a interesului privitorului pentru conceptul/curentul artistic situat, aşa cum spune Constantin Severin, „între cele două paradigme majore ale artei contemporane, figurativul şi abstractul”.
Un veritabil paşaport internaţional pentru expresionismul arhetipal
Realizat cu rigoare conceptuală, informaţională şi analitică, albumul, cu cele două registre, text şi imagine, cuprinde secţiunile Pictură-Artă digitală-Fotografie-Instalaţii, cu prezentarea iconică a ciclurilor „Text şi Timp”, „Copiii lui Gauguin”, „Suceava mea arhetipală” şi „Imperiul sacru”. Răsfoindu-l, plonjăm în aventura imaginii pe care ne-o propune Constantin Severin, un artist novator care s-a ghidat după propria lui busolă şi a devenit un performer vizual.
Albumul (peste 280 de pagini, hârtie cretată), care va fi lansat joi, 30 mai, la ora 14.00, la Biblioteca Bucovinei „I.G. Sbiera” din municipiul Suceava, cu prilejul vernisajului expoziţiei de fotografie „Austrian Dream” (prezentată săptămâna trecută la Institutul Bancar Român din Bucureşti, odată cu expoziţia de pictură „Ianus”, în care a fost expusă, în premieră, o instalaţie bifrons) este un veritabil paşaport internaţional pentru expresionismul arhetipal, dar totodată şi o carte de identitate pentru Suceava, un remarcabil produs cultural care n-ar trebui să lipsească din bagajul de protocol cu care ne prezentăm pe oricare meridian al lumii.