La Muzeul de Istorie Suceava au fost lansate vineri trei cărţi care poartă sigla Editurii „Karl A. Romstorfer” a instituţiei muzeale sucevene.
Evenimentul, aşa cum a remarcat directorul Muzeului Bucovinei, Constantin-Emil Ursu, survine lansării volumului care a avut loc cu trei zile în urmă (este vorba de monografia ştiinţifică „Metalurgia aramei în civilizaţiile Precucuteni şi Cucuteni”, semnată de dr. Ion Mareş, directorul adjunct al instituţiei muzeale, o carte apreciată ca „o realizare de referinţă care contribuie hotărâtor la conturarea unei imagini corecte a efortului cercetătorilor din această zonă”) şi a constituit „un preambul” al manifestărilor din data de18 mai dedicate Zilei Internaţionale a Muzeelor, care au ca pandant, în premieră la Suceava, „Noaptea Muzeelor”.
„O lucrare monumentală devenită o raritate bibliografică”, reeditată într-o ediţie anastatică
Cele trei cărţi apărute la Editura „Karl A. Romstorfer”, „Bisericile lui Ştefan cel Mare”, de George Balş, „Lăzile de zestre din patrimoniul etnografic al Muzeului Bucovinei”, de Aurel Prepeliuc, şi „Iaşii în sec. XV-XVIII. Elemente de topografie istorică”, de dr. Cătălin Hriban, au fost prezentate şi comentate pe rând în prezenţa unui public alcătuit, cu precădere, din istorici, muzeografi, studenţi şi cadre didactice de la Facultatea de Istorie şi Geografie din cadrul Universităţii „Ştefan cel Mare” Suceava.
Cartea „Bisericile lui Ştefan cel Mare”, de George Balş, „o lucrare monumentală devenită o raritate bibliografică”, reeditată într-o ediţie anastatică, „tratează în ordine cronologică - aşa cum a spus pr. Gabriel Herea, în calitate de istoric de artă - bisericile ridicate de voievodul Moldovei începând cu defuncta biserică de la Milişăuţi”.
Cercetătorul dr. în istoria artei Tereza Sinigalia, care a îngrijit cartea împreună cu dr. Paraschiva Victoria Batariuc, a subliniat faptul că lucrarea inginerului şi arhitectului George Balş, editată în anul 1925, „stă la baza tuturor lucrărilor de istorie a arhitecturii care au apărut ulterior”, autorul („primul şi singurul până la ora actuală - cum a precizat pr. Gabriel Herea - care a încercat să localizeze arhitectura moldovenească folosindu-se de semnăturile meşterilor pietrari”) fiind „un deschizător de drumuri” în domeniu.
„O carte de căpătâi pentru studiul lăcaşurilor de cult din Moldova”, cum a remarcat dr. Paraschiva Victoria Batariuc, a cărei reeditare a devenit o realitate abia la a treia tentativă.
„Un catalog exhaustiv” dedicat colecţiei de lăzi de zestre a Muzeului Bucovinei
Catalogul „Lăzile de zestre din patrimoniul etnografic al Muzeului Bucovinei”, de Aurel Prepeliuc, „o adevărată lucrare monografică” dedicată „principalei piese dotale pentru mireasă”, „un titlu de mândrie şi un adevărat act de identitate care arată starea socială a miresei”, aşa cum a spus etnograful Mihai Camilar, reprezintă o premieră în rândul lucrărilor de specialitate.
Catalogul, cu o ţinută grafică deosebită şi ilustraţii color realizate de artistul fotograf Petru Palamar, analizează tipurile şi specificul lăzilor de zestre din Bucovina, tehnica de lucru, materialul utilizat, şi ornamentaţia, o lucrare pentru care autorul şi-a creat „un limbaj şi un instrumentar de lucru aparte”.
Cartea, care, aşa cum a spus Aurel Prepeliuc, reprezintă pentru el „un început de drum” (întrucât se află „pentru prima oară de cealaltă parte a mesei la o lansare”), vizează „cel mai spectaculos element din inventarul de factură etnografică”, fiind „un catalog exhaustiv”, dedicat colecţiei de lăzi de zestre a Muzeului Bucovinei.
„O carte deosebită, o ilustrare a expresiei latine <Non multa, sed multum>”
Cea de-a treia carte, cu titlul „Iaşii în sec. XV-XVIII. Elemente de topografie istorică”, este semnată de dr. Cătălin Hriban, „un cercetător din noua şcoală istorică de la Iaşi”, aşa cum l-a prezentat pe autor dr. Paraschiva Victoria Batariuc (care a reliefat şi contribuţia sa deosebită în domeniile arheologiei, heraldicii şi numismaticii).
Beneficiind de o „informare bibliografică deosebită”, dr. Cătălin Hriban dezvoltă în această lucrare (care este teza lui de doctorat) termenul de „topografie istorică”, „aplecându-se asupra cazului special al oraşului Iaşi”.
Lucrarea, apreciată ca „o carte deosebită, cu textul însoţit de foarte multe planşe, diagrame şi scheme”, se cuvine, aşa cum a subliniat dr. Paraschiva Victoria Batariuc, „citită cu atenţie, cu creionul în mână”, fiind „o ilustrare a expresiei latine <Non multa, sed multum>” („Nu multe, ci mult” - cu înţelesul „Nu mult cantitativ, ci substanţial”).
Cartea, cum a precizat la final autorul, „îndeplineşte o nevoie în cercetarea istoriei urbane”, analizând „organizarea spaţială a oraşului Iaşi”.
Cele trei cărţi apărute la Editura „Karl A. Romstorfer” pot fi procurate de la standul de la parterul Muzeului de Istorie Suceava.