La Clubul Artelor Vizuale, din incinta Shopping City Suceava, s-a deschis, cu câteva zile în urmă, expoziţia de pictură cu genericul „Iluzii şi certitudini”, realizată de fălticeneanul Gabriel Todică.
De la „Iluziile unui debut”, la „Iluzii şi certitudini”
Inginer şi economist de profesie, Gabriel Todică s-a apucat de pictură din anul 2011 şi, fără să aibă vreo îndrumare artistică, a încercat să se exprime în manieră naivă, abordând subiecte şi genuri diverse.
Dacă prima sa expoziţie, din toamna anului trecut, deschisă la Muzeul Apelor „Mihai Băcescu” din Fălticeni, a purtat titlul „Iluziile unui debut”, expoziţia de la Suceava păstrează „iluziile” în generic, dar le adaugă, ca semn al încrederii dobândite după prima întâlnire cu publicul, şi „certitudini”.
Şi e firesc, pentru că dacă Goncearov spunea că „fericirea este făcută din iluzii”, alţi gânditori au ajuns la concluzia că „fără speranţe şi certitudini nu se poate trăi”.
„O poveste din culoare şi formă”
Cele circa 70 de lucrări etalate pe simeze (pictură cu tematică religioasă, peisaje, portrete, compoziţii şi scene metaforice) au fost panotate, aşa cum a spus la vernisaj artistul plastic Niculai Moroşan, în aşa fel încât „fiecare lucrare să câştige prin vecinătatea celorlalte”.
Această desfăşurare vizuală, care trădează parcurgerea mai multor etape, este „o poveste din culoare şi formă”, pe care autorul „o povesteşte în măsura în care se pricepe”.
Dacă, aşa cum a remarcat Niculai Moroşan, „peisajul este foarte puţin reprezentat”, iar icoanele - deşi nu respectă anumite canoane - denotă „o numită puritate sufletească”, portretele - care sunt realizate prin compunerea unor elemente care creează o aparenţă înşelătoare - fac dovada unei capacităţi imaginativ-descriptive demne de apreciat.
Portrete metaforice care ne duc cu gândul la manieristul Giuseppe Arcimboldo
Sunt portrete, subliniază Niculai Moroşan, „interesante şi elaborate”, care probează o „viziune aparte”, pictorul încercând să surprindă specificul personajelor într-o manieră disimulantă, prin conturarea fizionomiei cu elemente figurative decupate din activitatea/opera personajelor portretizate (Mihai Eminescu, Ion Creangă, Grigore Vasiliu Birlic, Ion Lucian, Ion Irimescu, Nicolae Labiş, Adrian Păunescu...).
Aceste prefabricate vizuale, portrete metaforice care ne duc cu gândul la manieristul milanez Giuseppe Arcimboldo, chipuri conturate de iluzii optice prin „citirea” cărora privitorul recunoaşte figuri emblematice din panteonul culturii române, îl distanţează pe Gabriel Todică de pictorii naivi ai Sucevei, reprezentaţi astăzi de comăneşteanul Simion Iuga şi venerabilul Dragoş Olaş, din comuna Vama.
*
O expoziţie la finalul căreia autorul, care a fost susţinut de familie, de colegi şi de actorul Lucian Dragotă (care a prezentat un scurt moment recitativ-muzical), le-a mulţumit tuturor celor care au fost alături de el, accentuând faptul că prezenţa sa publică se datorează prietenilor, care l-au impulsionat să-şi expună lucrările.