Ieşeanul Costel Iftinchi, unul dintre participanţii la cea de-a VIII-a ediţie a Taberei de creaţie a meşterilor populari de la Păltinoasa, tabără care s-a rostuit, în intervalul 16 - 22 iulie a.c., pe malul pârăului Bucovăţ, la casa de vacanţă a meşterului cioplitor bucovinean Toader Ignătescu, este un autodidact ale cărui preocupări creative se întrupează într-un singur cuvânt: Artă.
Sculptor, pictor, fotograf, scriitor şi editor
Costel Iftinchi, pe care în tabăra de la Păltinoasa l-am surprins „dezvelind” cu dalta un chip uman dintr-un trunchi de stejar (o fizionomie care iese dintr-un butoi având totodată un butoi pe cap) se prezintă ca sculptor, pictor, fotograf, scriitor şi editor.
Este un autodidact care a debutat, cu 14 ani în urmă, ca sculptor, dar care şi-a extins apoi plaja de exprimare artistică în pictură, artă fotografică şi literatură. A fost atras de la început de arta naivă dar, aşa cum remarcă criticul de artă Gloria Lăcătuşu, „deşi stilul naiv pare a-l avantaja, a reuşit să realizeze compoziţii bune şi în manieră modernă, dovedind capacitate de abstractizare şi esenţializare în lucrări cu alură monumentală cu o deosebită forţă comunicativă”.
Se regăseşte cel mai bine în sculptură
În anul 2001 a debutat ca pictor la Saloanele de la Bacău, dar şi ca artist fotograf, iar participările sale la expoziţii, saloane, tabere de creaţie, concursuri şi festivaluri i-au umplut panoplia cu premii.
Mărturiseşte că se regăseşte cel mai bine în sculptură, este atras de fibra lemnului şi, aşa cum spune muzeograful ieşean Aurel Istrati, „reliefurile în lemn ale lui Costel Iftinchi, care ilustrează vechi zicale şi proverbe populare româneşti, sunt închipuite cu talent şi cu autentică vocaţie artistică.
Limbajul formelor e simplu, direct şi expresiv articulat, umorul e mai puţin agresiv, iar factura ansamblului compoziţional mai însufleţită, mai spontan exprimată plastic”.
„Fiecare carte pe care o public este o carte de vizită pentru mine!”
În anul 2004 Costel Iftinchi a încercat să pună bazele unei structuri care să reunească artiştii naivi din România. Demersul său n-a avut sorţi de izbândă, dar strădania sa de a aduna informaţii despre autorii de artă naivă nu a rămas nefructificată. A scos de sub tipar, în anul 2010, la editura ieşeană „PIM”, enciclopedia intitulată „50 de ani de Artă Naivă în România”, lucrare care prezintă un număr de 302 creatori naivi (pictori şi sculptori) şi nominalizează alţi 54, ilustrată cu 965 de fotografii din care cea mai mare parte sunt realizate de el. Şi-a făcut apoi propria lui editură „CreArt” şi redactează şi machetează singur cărţile.
„Fiecare carte pe care o public - spune el - este o carte de vizită pentru mine!”.
„Folosesc lemnul, culoarea, cuvântul, imaginea fotografică pentru a transmite ceea ce simt”
Costel Iftinchi, care este fondatorul şi redactorul-şef al revistei trimestriale „Galeria Naivă” (28 de pagini color) mizează pe comunicare.
Prin tot ceea ce face încearcă să se exprime cât mai bine pentru ca mesajul său să fie corect receptat de ceilalţi.
„Folosesc - spune el - lemnul, culoarea, cuvântul, imaginea fotografică pentru a transmite ceea ce simt”.
Cât despre diversitatea preocupărilor sale şi prezenţa activă în cât mai multe locuri, Costel Iftinchi mărturiseşte ofensiv: „Sunt tot timpul în concurenţă cu cei din jur!”.