Artistul vizual sucevean Constantin Severin etalează în aceste zile, în saloanele dedicate expoziţiilor temporare de la parterul Muzeului de Istorie din municipiul Suceava, o expoziţie retrospectivă care cuprinde 33 de lucrări în ulei (25 de tablouri şi o instalaţie din colecţia sa personală şi şapte lucrări din patrimoniul Arhiepiscopiei Sucevei şi Rădăuţilor), care se circumscriu expresionismului arhetipal, curent pe care l-a iniţiat, cu câţiva ani în urmă, în arta contemporană.
Premiul „Opera Omnia” conferit de Consiliul Judeţean Suceava.
Expoziţia, vernisată în ultima zi a lunii ianuarie a.c. cu prilejul sărbătoririi „Anului 80 al Artelor Plastice Bucovinene” (aniversarea a opt decenii de la înfiinţarea, la Cernăuţi, la data de 31 ianuarie 1932, a Societăţii Artiştilor şi Amicilor Artelor Plastice din Bucovina), readuce pe simezele sucevene o parte din lucrările prezentate sub genericul „Text şi Timp”, expoziţia cu care Constantin Severin a debutat ca artist vizual în toamna anului 2004 impunând expresionismul arhetipal (concept pe care l-a teoretizat şi l-a materializat în arta plastică - despre care susţine că „îşi găseşte locul între cele două paradigme contemporane, figurativul şi abstractul”), precum şi lucrări realizate ulterior.
Momentul aniversar al artelor plastice bucovinene i-a adus lui Constantin Severin Premiul „Opera Omnia” conferit de Consiliul Judeţean Suceava.
„Rigoare şi mister, matematică şi lirism, simplitate şi paradox”
Constantin Severin, pe care graficianul Mihai Pînzaru PIM l-a prezentat ca fiind „unul dintre oamenii de cultură cu mare disponibilitate artistică”, un creator care „are toate atributele unui poet modern important, dar care a trecut la pictură”, propune prin expresionismul arhetipal un nou concept care descrie o “realitate artistică imemorială”, „o artă suspendată între real şi imaginar”, care „necesită în egală măsură rigoare şi mister, matematică şi lirism, simplitate şi paradox”.
Fascinat de puterea acestei formule de expresie plastică, poetul şi criticul de artă George A. Stroia, redactorul-şef al revistei „Armonii culturale”, care a fost prezent la vernisaj, remarcă în pictura lui Constantin Severin „o fericită asociere de viziuni şi efecte, de concepte şi simboluri, care fac din arta sa o flacără vie ce arde cu strălucirea unei stele”.
Frida Kahlo surâde dureros, ţinând în mână o statuetă arhetipală
Alăturând lucrărilor din ciclul „Text şi Timp” şi celor din seria „Suceava mea arhetipală” câteva piese noi, „Putna în oglindă” şi „Voroneţ” (care completează seria lucrărilor cu lăcaşuri de cult din colecţia Arhiepiscopiei Sucevei şi Rădăuţilor), Constantin Severin ne confruntă cu vitalitatea cromatică exuberantă a unor vizualizări definitorii pentru conceptul său artistic.
Pe lângă un „Autoportret cu înger păzitor” şi câteva lucrări cu trimiteri exotice la teritoriile explorate de Paul Gauguin („Ritmuri sălbatice”, „Teha Amana”, „Copilul lui Gauguin”), Constantin Severin expune lucrarea intitulată „Iată expresionismul arhetipal!”.
Frida Kahlo (1907 - 1954), artista mexicană care şi-a transformat suferinţa fizică şi morală în sursă de inspiraţie pentru pictură, surâde dureros, ţinând în mână o statuetă arhetipală.