La City Gallery, în incinta Shopping City Suceava, s-a deschis miercuri expoziţia de pictură „Mad Dame”, a artistei plastice Anne Tognaq.
30 de lucrări în ulei sub un generic provocator
Anne Tognaq, cu numele real Maria Ortenzia Antoniac, originară din Rădăuţi, cu rezidenţe în SUA şi Germania, dar reîntoarsă de circa doi ani în ţară şi stabilită la Bucureşti, revine în perimetrul bucovinean cu o expoziţie care reuneşte 30 de lucrări în ulei sub un generic provocator.
Lucrările, cu cromatică dominantă roşu/negru, se circumscriu în marea lor majoritate unei serii inspirate de piesa de teatru „Hedda Gabler”, a dramaturgului norvegian Henrik Ibsen, părintele teatrului modern european.
Legătură cu lumea scenei motivată probabil şi de cursul de estetică a teatrului urmat de Anne Tognaq în anul 2004 în Germania, la Freiburger Scauspielschule, înaintea cursurilor de pictură de la Volkshochschule din Wuppertal.
„Ochii de dincolo”
În vara anului 2007, când Maria Ortenzia Antoniac (care, cu pseudonimul artistic Anne Tognaq, a trecut peste bariera elitistă a galeriştilor scurtcircuitând sinapsele complicate ale afirmării) deschidea la Galeria de Artă din Rădăuţi expoziţia intitulată „Răceala viselor”, mărturisea la vernisaj că are o obligaţie morală faţă de oraşul şi oamenii care i-au netezit parcursul existenţial şi vine, manevrată şi atrasă parcă de fire nevăzute, să-şi regăsească rădăcinile amputate cu mai bine de două decenii în urmă.
De data aceasta a ales să expună la Suceava, pentru că la Rădăuţi nu o mai aşteaptă mama al cărei chip a rămas s-o privească cu „Ochii de dincolo” dintr-un tablou expus la marginea seriei cu profiluri feminine provocatoare.
„O trecere prin vârste”
Celelalte lucrări care se circumscriu genericului „Mad Dame”, marcate majoritar de un roşu ofensiv, realizează prin această aliniere cu „Ochii de dincolo” ai mamei, aşa cum a remarcat ca prezentator critic al expoziţiei, prof. Raluca Schipor, „o trecere prin vârste”, care „ridică femeia la rang de zeitate”.
Este, aşa cum a subliniat ea, „o expoziţie a universului feminin”, o desfăşurare intens irigată emoţional realizată ca un gest al libertăţii creatoare în care femeia este elementul esenţial pe care veşmântul roşu o scoate în evidenţă din tonalitatea de fond.
O expoziţie deschisă iniţial la Baden-Baden
Am aflat, iscodind-o pe Anne Tognaq, că fiica ei i-a pozat pentru majoritatea lucrărilor, că ignoră vădit reguli pe care plasticienii titraţi nu îndrăznesc să le calce, că are lucrări în colecţii particulare din România, Germania, Franţa, Olanda, Elveţia, SUA.
„Mad Dame”, o expoziţie pe care Anne Tognaq (care a deschis-o iniţial cu acest titlu în Germania, la Baden-Baden) n-a încercat s-o explice prin confesiuni perisabile, cum nici nu s-a pronunţat asupra proiectelor sale de viitor.
Probabil şi pentru că lucrează într-o agenţie de publicitate şi, aşa cum spunea unul din clasicii în domeniu, „prima lege în publicitate este să eviţi promisiunile concrete şi să cultivi cu plăcere vagul”.