La Iulius Mall Suceava s-a deschis, la sfârşitul săptămânii trecute, o expoziţie care conjugă, sub genericul „În spatele tuşelor închise”, fotojurnalismul cu grafica satirică.
Comicul de situaţie
Oana Şlemco, fotoreporter la cotidianul „Crai nou”, şi caricaturistul Mihai Pînzaru-PIM circumscriu astfel vizual, prin imagine fotografică şi desen satiric, campaniile pentru alegerile europarlamentare şi prezidenţiale care s-au desfăşurat de doi ani încoace.
Organizată sub egida Consiliului Judeţean Suceava de către Centrul Cultural Bucovina, Uniunea Artiştilor Fotografi din Bucovina, săptămânalul „Jupânu” şi Societatea Artiştilor şi Amicilor Artelor Plastice din Bucovina, expoziţia prezintă în manieră umoristică secvenţe din cele două campanii electorale.
Dacă în cazul graficii satirice personajele politice sunt imaginate de PIM în diferite ipostaze caricaturale, fotografiile Oanei Şlemco surprind momente care trezesc zâmbetul privitorului prin comicul de situaţie, comic care se amplifică prin cheia de lectură propusă, prin titrarea imaginilor, de către jurnalistul Sorin Avram, redactorul şef al „săptămânalului de largă inspiraţie judeţeană - Jupânu”.
Materie primă, din belşug
O expoziţie care reia o formulă deja patentată de cei doi expozanţi şi-n care, alături de caricaturile publicate de PIM în săptămânalul „Jupânu”, sunt prezentate o serie de fotografii, „dacă nu cele mai bune - aşa cum a spus Oana Şlemco - atunci cele mai reprezentative din cele două campanii”.
Expoziţie care, aşa cum a spus artistul fotograf Victor T. Rusu, „nu a fost greu de organizat, întrucât materie primă exista din belşug”.
O mare parte dintre protagoniştii imaginilor foto şi grafice etalate au ţinut să participe la vernisaj, amuzându-se odată cu publicul.
Între aceştia, întreaga echipă de conducere a Primăriei Suceava (primarul Ion Lungu şi viceprimarii Viorel Seredenciuc şi Lucian Harşovschi), subprefectul Angela Zarojanu sau deputatul (fostul europarlamentar) Cătălin Nechifor.
Un vernisaj cu tentă...suprarealistă
Un vernisaj a cărui prezentare a avut o tentă...suprarealistă, întrucât nu s-a petrecut în faţa panourilor de expunere, ci într-o sală alăturată, o sală în care expozanţii şi cei care au vorbit despre ei s-au aliniat în faţa unui perete gol, iar invitaţii au luat loc pe scaunele amplasate într-un perimetru care sugera… un tatami pregătit pentru confruntare.
Confruntare care, la timpul trecut, consumată deja, era ilustrată în imaginile de campanie etalate în expoziţie.