Constanţa Abălaşei-Donosă, graficiană născută la Brăila, dar care poartă-n suflet memoria clipelor petrecute în copilărie în nord de ţară, în judeţele Suceava şi Botoşani (de care-o leagă atât originea paternă, cât şi cea a maestrului său, regretatul pictor Vespasian Lungu din Costişa noastră bucovineană), a revenit pentru câteva zile, săptămâna trecută, în zonă, aşa cum face, de altfel, în fiecare an.
Remarcată în perimetrul plastic al urbei în anul 2004, atunci când s-au împlinit cinci veacuri de la trecerea în veşnicie a Dreptcredinciosului Voievod al Moldovei Ştefan cel Mare şi Sfânt, când a deschis la Suceava o expoziţie cu lucrări de grafică realizate în peniţă cu tuş, artista a mai avut ulterior câteva prezenţe pe simezele galeriilor sucevene.
Cu sentimentul datoriei faţă de sine şi faţă de ceilalţi
Constanţa Abălaşei-Donosă, despre care cineva spunea că „scrie şi pictează sau desenează dintr-un anume sentiment al datoriei faţă de sine şi faţă de ceilalţi”, mi-a arătat de data aceasta două cicluri de grafică.
Unul este încă neterminat- a realizat 35 de desene - cărora le va mai adăuga încă vreo 30 - ciclu pe care-l pregăteşte pentru anul viitor, pentru a face o expoziţie la Mănăstirea Dragomirna (când se vor împlini 400 de ani de când ctitorii acestui sfânt lăcaş, mitropolitul cărturar Anastasie Crimca dimpreună cu logofătul Lupu Stroici şi fratele acestuia, vistiernicul Simion Stroici, au încheiat construcţia mănăstirii).
Cel de-al doilea ciclu de grafică în peniţă - cca. 40 de lucrări cu biserici şi mănăstiri - vor ilustra o nouă carte de-a sa, închinată Episcopiei Dunării de Jos din Galaţi.
Grafică şi istorie
Poate trebuie să amintim faptul că Constanţa Abălaşei-Donosă a realizat, în anul 2006, atunci când pentru marcarea celor 400 de ani de la moartea voievodului Ieremia Movilă, la Mănăstirea Suceviţa s-a organizat simpozionul internaţional cu genericul „Ieremia Movilă - Domnul. Familia. Epoca”, o serie de lucrări, desigur tot în tehnica grafică în peniţă.
Lucrările au fost apoi reproduse în volumul III, „Artă şi restaurare”, din seria „Movileştii - Istorie şi spiritualitate”, serie tipărită cu binecuvântarea ÎPS Pimen Suceveanul, Arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor, cu sprijinul Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Suceava şi susţinerea Centrului de Cercetare şi Documentare „Ştefan cel Mare” al Sfintei Mănăstiri Putna.
Simbioză între poezie şi grafică
Şi tot cu prilejul acestei revederi, graficiana, care este şi scriitoare, mi-a oferit ultimul său volum de versuri „Epistole şi flori”, care a apărut la Brăila la finele anului trecut, o simbioză între poezie şi grafică întrucât fiecare „epistolă” versificată este ilustrată cu câte un desen care, aşa cum ne indică şi titlul, reprezintă o floare.
O nouă întâlnire cu Constanţa Abălaşei-Donosă probabil în această toamnă, în luna septembrie, la Zilele Culturii Siretene, unde participă de câţiva ani cu câte o expoziţie.