Marţi seara, la Casa Culturii a avut loc concertul Filarmonicii de Stat din Botoşani care, pentru al patrulea an consecutiv, a oferit celor mai buni elevi ai Colegiului de Artă „Ciprian Porumbescu” Suceava (laureaţi multipli ai olimpiadelor şi concursurilor naţionale de muzică) şansa de a evolua în compania orchestrei simfonice, într-un concert de concerte – încununare a muncii lor şi moment de emoţie şi bucurie pentru profesorii lor, ca şi pentru public.
Orchestra Filarmonicii l-a avut la pupitru pe dirijorul Nicolae Ursu care, cu un profesionalism desăvârşit i-a acompaniat pe tinerii interpreţi, încurajându-i în acelaşi timp printr-o atitudine plină de înţelegere, căldură şi afecţiune. Programul concertului a acoperit o arie stilistică foarte largă, de la Bach până în sec. XX. Înainte de a-i nominaliza pe toţi soliştii concertului să mai menţionăm că atmosfera sălii a fost una pe care o aşteptam de mult. Prin fericita absenţă a acelor grupuri gălăgioase care confundă de fiecare dată sala de concert cu discoteca sau stadionul, am eliminat disconfortul unei audiţii stresate de zgomot, reuşind să ne concentrăm doar asupra muzicii şi să percepem toate nuanţele acesteia.
Programul a început cu Patricia Harasemiuc şi Oxana Evghenievna Şametchin, eleve în clasa a IX-a vioară (prof. Svetlana Gheorghe), care au interpretat partea I a Concertului pentru 2 viori şi orchestră în re minor de J.S.Bach. Aflate pentru prima dată în această ipostază, cu 2 tinere violoniste i-au făcut faţă cu succes, abordând dificila capodoperă bachiană cu multă siguranţă tehnică, dovedind omogenitate între ele şi în acelaşi timp evidenţiere pregnantă a părţilor solistice. Beneficiind în continuare de aceeaşi îndrumare competentă, cele 2 tinere interprete au toate şansele unei evoluţii mereu ascendente.
Răzvan Brînzilă, clasa a X-a trompetă (prof. Cristi Ruscior) a interpretat apoi partea I a Concertului pentru trompetă şi orchestră în Mi bemol major de Joseph Haydn, unicul concert pe care marele compozitor l-a dedicat acestui instrument. Aflat şi el la prima colaborare cu orchestra simfonică, tânărul interpret a demonstrat reale calităţi solistice, acurateţe melodică şi ritmică, siguranţă în dialogul cu orchestra, promiţând un viitor în progres continuu.
Aflat la a doua participare ca solist cu orchestra, Ştefan Danifeld, clasa a X-a corn (prof. Petru Tabarcea) a abordat de această dată o lucrare foarte dificilă, partea I a Concertului pentru corn şi orchestră în Mi bemol major de Richard Strauss, lucrare de tinereţe a marelui compozitor, scrisă pentru tatăl său, renumit cornist al epocii. Ştefan Danifeld a reuşit să surmonteze onorabil dificultăţile acestei partituri, transmiţând ascultătorilor frumuseţea melodică şi coloritul specific straussian. Aşteptăm cu interes şi bucurie evoluţia muzicală a acestui copil deosebit.
La fel de dificila partitură a Concertului nr. 1 în fa minor pentru clarinet şi orchestră (partea I)de Carl Maria von Weber a fost interpretată în continuare de elevul BOGDAN IRINA, clasa a IX-a clarinet (prof. Ciprian Baicu). Interpretarea sa a surprins în primul rând printr-un ton plin de frumuseţe şi culoare, printr-o sensibilitate remarcabilă şi un instinct deosebit al frazării, calităţi impresionante care îi anticipează o evoluţie promiţătoare.
A urmat Felicia Gabriela Greciuc, clasa a XII-a oboi (prof. Vasile Bolnavu), care, aflată la a 4-a colaborare cu orchestra Filarmonicii din Botoşani, a interpretat partea I a unicului Concert în Do major pe care Joseph Haydn l-a scris pentru oboi şi orchestră. De această dată am asistat la un moment artistic deosebit, tânăra interpretă dovedind o siguranţă scenică pe măsura experienţei acumulate de-a lungul anilor. Prin nivelul tehnic remarcabil, prin muzicalitatea sa deosebită precum şi prin înţelegerea şi redarea partiturii în toate coordonatele sale stilistice şi formale, Felicia Gabriela Greciuc se află într-un moment al evoluţiei sale care îi permite să depăşească spiritul naiv al competiţiilor şcolare şi să abordeze muzica de la un alt nivel de atitudine. Devenirea sa artistică ar putea fi cu adevărat strălucită.
În sfârşit, David Andrei Candrianu, clasa a XII-a trompetă (prof. Claudiu Alin Mihai), aflat pentru a doua oară în compania orchestrei Filarmonicii , a interpretat partea I din Concertul în fa minor de Oscar Bőhme, partitură de mare dificultate tehnică dar şi de o bogăţie imagistică scânteietoare. Tânărul interpret a făcut faţă ambelor cerinţe, reuşind o execuţie impresionantă mai ales la nivel tehnic.
Surpriza serii a constituit-o o inspirată schimbare de ultimă oră în programul concertului şi anume evoluţia tânărului violonist Tudor Bogdan Bolnavu, student în anul III la Universitatea de Arte "George Enescu" din Iaşi (clasa prof. Elena Ovănescu), care s-a reîntors în oraşul unde a început studiul viorii pentru a interpreta una din capodoperele artei muzicale universale , celebrul Poem op. 25 de Ernest Chausson. În locul copilului naiv care a părăsit Suceava pentru continuarea studiilor cu 7 ani în urmă, am reîntâlnit acum un violonist matur, cu atitudine de mare seriozitate şi gravitate în faţa actului interpretativ. Minunatul Poem de Chausson, piatră de încercare pentru toţi violoniştii veacului XX, a fost interpretat de Tudor Bogdan Bolnavu cu multă sensibilitate şi implicare emoţională şi cu un simţ desăvârşit al formei. Tip introvertit şi delicat, Tudor Bolnavu a interpretat această lucrare asemeni unui cântăreţ de lied şi, cu toate că piesa a fost scrisă iniţial pentru vioară şi orchestră, ea se cântă adesea şi cu pian, iar de această dată mărturisesc că uneori am avut nostalgia pianului care parcă s-ar fi potrivit mai bine cu factura subtilă, interiorizată şi sublimată a interpretării lui Tudor Bolnavu. A fost un moment artistic preţios.
Revenind la tinerii solişti de la Colegiul de Artă, sincere felicitări tuturor! Sunt toţi nişte minunaţi boboci de floare. Mai au nevoie de multă apă la rădăcină. Şi multă lumină. Spirituală.
(Profesor Elena ANDRIESCU)