Un jupân cu obiectiv
În rezonanţa încă nestinsă a colindelor de Crăciun, la Galeria de Artă din municipiul Rădăuţi a avut loc săptămâna trecută vernisajul expoziţiei personale de fotografie a „jupânului” Victor T. Rusu.
Spun „jupânu’” pentru că la gazeta cu acest nume Victor T. Rusu îşi împlineşte destinul de jurnalist ca director executiv, deşi numele său este legat şi de alte publicaţii, dar „Jupânu’” i se potriveşte ca o mănuşă. Nu ştiu dacă-i mănuşa dreaptă sau stângă, dar în mod cert este una dintre ele pentru că oricum cealaltă îi aparţine lui Roman Istrati, alt presar care se identifică pe deplin cu publicaţia în cauză.
Dar Victor T. Rusu este şi fotograf profesionist şi, în ultimul timp, se pare că înclină mai mult către această latură a preocupărilor sale. Aşadar un jupân cu obiectiv.
În vara acestui an, când a deschis o expoziţie la Suceava la mini-galeria „Pasion” din complexul comercial „Bucovina”, graficianul Mihai Pânzaru PIM (un alt jupân perfect pliat pe latura umoristică a gazetei) îmi spunea că Victor „dispune de valenţe reale de artist fotograf, un artist pentru care ştiinţa cadrajului şi rafinamentul acordurilor coloristice sunt definitorii”.
Secvenţe de lume şi fotografii trucate
Şi m-am convins de cele spuse vizitând expoziţia de la Suceava pe care PIM mi-a prezentat-o mai întâi prin câteva rânduri, asumându-şi astfel rolul de ghid virtual. Şi iată ce-mi spunea PIM atunci despre lucrările expuse: „<Furtuna>, o imagine în care se remarcă liniile pe cât de delicate, pe atât de teribile, surprinzând traiectoriile eclatante ale fulgerelor pe un neliniştitor fond mov tempestiv, <Răsărit de soare>, o promisiune diurnă optimistă, în nuanţe de purpuriu, roz şi bleu; <Lalele>, sau rezonanta spectrului celest în cromatica florală, versuri dintr-un poem închinat misticii cereşti; <Răchita>, cu desprinderea unduitoare spre cer a ramurilor din trunchi precum tentaculele unui calamar în abisul marin; <Pădurea albă>, în care imaginaţia te poartă spre o colonie filigranata de corali încremenită de o glaciaţie instantanee şi <Grafii campestre>, geometrii practice, vrâste în verde şi negru ale unei catrinţe seculare aşternută sub truda ţăranului bucovinean; <Fântâna>, vaza albă din a cărei apă se nutreşte explozia verde a vegetaţiei suculente; <Vechi case>, folosirea cărămiziului care dă valenţe picturale unei alcătuiri structural grafice; <Fereastra> sau misterul unei prezenţe anonime, vibrând în tonuri de galben-portocaliu pe fond gris-indigo şi <Acoperiş de şură> cu câmpurile solzilor de şindrilă intersectate în unghiuri dictate de ape ce duc cu gândul la fabuloase aripi de heruvim şi ne vorbesc despre un homo faber al locului...”.
La fel se prezintă şi acum Victor T. Rusu în expoziţia intitulată „36 moments”, secvenţe decupate de lume, alb-negru şi color, cărora le-a adăugat, ca să nu-şi dezmintă umorul de jupân, o suită de fotografii trucate pentru săptămânalul sucevean.
O expoziţie la care vă îndemn să vă faceţi drum întru vizitare cu lumina sărbătorilor în priviri.