Romfilatelia a pus în circulaţie filatelică, începând cu data de 7 octombrie a.c., o emisiune de mărci poştale cu titlul sugestiv „Aviaţie, Aniversări; De la Coandă la F-16”.
Armata română a fost printre primele din lume care a deţinut avioane
Emisiunea, alcătuită din trei valori (două timbre şi o coliţă dantelată), este ilustrată cu efigia lui Henri Coandă, părintele avionului cu reacţie şi descoperitor al efectului care îi poartă numele, de la naşterea căruia s-au împlinit anul acesta 130 de ani.
Armata română a fost printre primele din lume care a deţinut avioane. În anii 1910-1911, aviaţia a fost experimentată cu ocazia unor exerciţii militare de amploare, iar la 1 aprilie 1912 s-a înfiinţat Şcoala militară de zbor de la Cotroceni, prima structură de acest gen din armata noastră.
La scurtă vreme de la intrarea României în Primul Război Mondial s-a înfiinţat prima escadrilă de vânătoare română, eveniment de la care s-au împlinit 100 de ani în 2016.
În perioada interbelică, s-a afirmat o nouă generaţie de aviatori de elită, adevăraţi virtuoşi ai manşei, iar în cel de-al Doilea Război Mondial, vânătorii aerieni români au înfruntat cele mai puternice aviaţii ale lumii: sovietică, nord-americană, engleză şi germană.
După cel de-al Doilea Război Mondial, avioanele clasice de vânătoare au fost înlocuite cu avioane cu reacţie
După cel de-al Doilea Război Mondial, avioanele clasice de vânătoare au fost înlocuite, treptat, de avioane cu reacţie.
În urmă cu 65 de ani, la 26 iunie 1951, pe aerodromul Ianca, maiorul Aurel Răican a devenit primul român care a decolat la bordul unui avion reactiv de luptă.
În 1951-1952 au intrat în înzestrarea aviaţiei militare avioanele subsonice cu reacţie (Yak-23 şi MiG-15), iar la jumătatea anilor ’50 au apărut primele avioane cu radiolocator de bord. În anii 1958-1962 au intrat în înzestrarea aviaţiei militare avioanele supersonice (MiG-19 şi MiG-21).
Ulterior, în ultimul deceniu de comunism, au mai sosit din import aparate de tip MiG-23 şi MiG-29.
Trebuie menţionat şi faptul că în înzestrarea aviaţiei militare au intrat şi aeronave produse în ţară.
IAR-93 este un bimotor reactiv subsonic, creat pentru misiuni de vânătoare-bombardament, realizat în cooperare cu fosta Iugoslavie. Acest aparat s-a aflat în înzestrarea aviaţiei militare române până în 1998.
IAR-99 este un monomotor reactiv subsonic, pentru şcoală şi antrenament avansat. A fost realizat integral în România.
Tirajul total al emisiunii filatelice este de 28.660 de timbre
În prezent, aviaţia militară română intră într-o etapă nouă, odată cu înzestrarea cu aparate F-16, un avion supersonic multirol (proiectat pentru combaterea ţintelor aeriene, sprijinirea trupelor terestre şi cercetare aeriană). Echipat cu sisteme foarte avansate de armament, a fost construit în peste 4.500 de exemplare şi se află în serviciul a 26 de state.
Tirajul total al emisiunii filatelice „Aviaţie, Aniversări; De la Coandă la F-16” este de 28.660 de timbre. Au fost realizate şi 210 plicuri „prima zi” (FDC), echipate cu timbrele emisiunii.