„Miezul nopţii,e-o tăcere, peste tot oraşul, sfântă…/ Dar deîndată glas de clopot tot văzduhul îl frământă!// Dă semnalul ca un tunet, primul clopotul cel mare,/ Grav, măreţ vuind în noapte – o războinică chemare/ Răspândind talaz de sunet ca talazurile mării,/ Tot mai grav, tot mai departe, în adâncurile sării.// Deşteptat din somn, răspunde clopotul cel mijlociu/ Cam dogit, bătrânul clopot, dar sfătos, cucernic, viu…// În sfârşit, cu ritmul vesel, clopotele mici şi ele/ Bat sonor în noaptea clară sub albastrul plin de stele,// Iar metalicele note revărsate val cu val,/ Par o grindină de aur pe-o cupolă de cristal.// De departe-n lungi ecouri, mii de sunete de clopot/ Îşi amestecă-armonia în acest feeric ropot.// – „Primăvară”, lung răsună prin văzduhuri, cadenţat,// Iar ecoul blând răspunde: „A-nviat Hristos din morţi!...”/ Fraţilor, când voci de clopot spun minunea lui Iisus,/ Ridicaţi-vă din ţarină, vă-nălţaţi mai sus, mai sus!// Deşteptaţi-vă şi-aprindeţi iarăşi candela vegherii,/ Salutaţi în mândre cânturi sărbătoarea primăverii,/ Uniţi glasurile voastre cu al clopotelor cor,/ Înnoiţi-vă vieaţa în al vieţii sfânt izvor!...”
C. Z. BUZDUGAN: Clopotele de Paşti
1. Luca pe numele său întreg Lucanas a fost apostol şi cel de al treilea evanghelist, originar din Antiohia Siriei, om cu o cultură deosebită şi cu înclinaţii poetice. În timpul şederii la Roma, prin anul 63, a scris în limba greacă Evanghelia şi Faptele apostolilor. El a consemnat: „Părinte, în mâinile Tale îmi dau duhul”. Fiul îşi încredinţează sufletul Tatălui Său. Sufletul omului se întoarce la sânul lui Dumnezeu, de unde a fost dat, iar fiul este gata de întoarcerea în slava din care a venit, căci „Eu şi Tatăl una suntem” (Ioan 10,30). Fiul vesteşte că de la Tatăl a venit, nu cu de la Sine putere, şi tot la el se întoarce. Sf. Nicolae Velimirovici crede că aceste cuvinte au fost rostite „şi ca să audă şi să priceapă budiştii, pitagoreii, ocultiştii şi toţi acei filosofi care băsmuiesc despre sălăşuirea sufletelor celor morţi în alţi oameni…”. Patronul căror categorii de oameni era Sfântul Luca?
a) poeţi şi ingineri;
b) pictori şi medici;
c) muzicieni şi profesori
2. Ţăran procesoman din romanul Paştile blajinilor de Mihail Sadoveanu:
a) Ion Axinte;
b) Ion Arvinte;
c) Ion Axenie
3. Pictor din Hamburg (1380-1430) care a executat în 1424 un altar comandat de navigatorii ce făceau comerţ cu Anglia. Stilul său coboară direct în arta burgundă. Se impune prin farmecul viu al culorilor şi printr-o imaginaţie rodnică mulţumită căreia îşi compune scenele cu o remarcabilă dezinvoltură. Astfel în Biciuirea lui Cristos (1425), aflat la Kunsthalle Hamburg, Mântuitorul şi călăii se zăresc îndărătul unui grilaj. Tot acolo se mai află şi o altă pictură a sa, tempera pe lemn, intitulată Drumul crucii:
a) Frater Francke;
b) Conrad Witz;
c) Stephan Lochner
4. Pilat, originar din Pont, a fost procurator în timpul lui Iisus, între anii 23-36. Condamnat la moarte de arhierei, Iisus este adus înaintea sa sub acuzaţia de a fi răzvrătit poporul împotriva stăpânirii romane. Îl găseşte nevinovat şi le propune acuzatorilor să-L elibereze. Arhiereii însă refuză. Din laşitate, temându-se de tulburări şi nesocotind intervenţia soţiei sale Claudia în favoarea lui Iisus, Pilat acceptă dar se spală simbolic pe mâini în faţa tuturor pentru a-şi arăta astfel dezacordul cu osândirea unui nevinovat. Predându-L iudeilor, el rosteşte cuvintele „Ecce Homo”(„Iată Omul”)!, exprimând astfel fără să-şi dea seama adevărul că Iisus este Omul desăvârşit, Fiul Omului, Dumnezeu întrupat. Unde se afla Pont-ul localitatea de origine a lui Pilat?
a) în Italia,
b) În Asia Mică;
c) În Grecia
5. Liric român (1881-1913), născut în judeţul Tulcea, pe numele lui real Stanciof. Licenţiat al Facultăţii de Filosofie a Universităţii din Bucureşti(1906) şi doctor al Facultăţii de Filosofie a Universităţii din Leipzig. Debutează în 1898 în revista Carmen cu poezia Orientale. A fost încurajat de Nicolae Iorga, elogiat superlativ de Mihail Dragomirescu şi susţinut de Titu Maiorescu, căruia îi datorează bursa de studii în Germania, pentru pregătirea poetului în vederea ocupării unei catedre universitare. Stingându-se prematur, a lăsat în urmă un număr restrâns de poezii, majoritatea cuprinse într-un volum (Poezii), apărut în 1910, în care întâlnim şi versurile intitulate Iisus:
a) Felix Aderca;
b) Dimitrie Anghel;
c) Panait Cerna
Răspunsurile exacte în ziarul de mâine.
Test propus de MIHAI BURDUJA