Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
miercuri, 18 dec 2019 - Anul XXIV, nr. 296 (7297)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9762 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,717 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video
Mircea Radu IACOBAN

Mircea Radu IACOBAN


Să vezi şi să nu crezi!

Anteriul lui Arvinte

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

De regulă, când apărea un nou „Mers al trenurilor” întâi de toate căutam noutăţile: servicii noi, trasee noi, relaţii noi, orarii noi ş.a.m.d. Constant, Serviciul „Mersuri de tren” se arăta preocupat de posibila şi necesara îmbunătăţire a prestaţiei Companiei Căilor Ferate, căutând soluţii care, în pofida tuturor dificultăţilor Companiei şi a subfinanţării cronice, să ofere cât de cât călătorului un plus de confort, o diminuare a duratei voiajului, o sincronizare mai lesnicioasă a legăturilor feroviare. De-o vreme încoace nu se mai schimbă nimic (vorba lui Caragiale, „să se modifice, dar să nu se schimbe nimic”). Și dacă, totuşi, apare adierea vreunei noutăţi, nu poate fi decât în dauna călătorului: trenuri împuţinate, trasee „albăstrite” (pe harta CFR, semn că-s linii închise), trenuri „în zgardă” (circulă doar în anumite zile), trenuri „coafate” (Inter-regio cu mers de Regio, adică, oprind la toate porţile), trenuri „de ornament” (acelaşi unic tren figurează în tabele pe sute de kilometri de două sau chiar de trei ori, să lase impresia densităţii feroviare – deşi ar fi suficientă o unică precizare în subsolul paginii, de genul „vara, circulă la Mangalia”), secţii pe care acum se „circulă facultativ”, doar pentru grupuri de peste 30 persoane, cu programare – Oraviţa-Anina) ş.a.m.d. Singura excepţie aptă să confirme regula este reducerea timpului de mers pe ruta Bucureşti-Suceava, datorită reabilitării unei porţiuni de cale din magistrala 500 – de-ar fi bani, s-ar putea reface toate celelalte porţiuni de linie cu durata de exploatare depăşită, dar nu-s şi cârpim anteriul lui Arvinte luând de aici şi dând dincolo. În 1939, de la Iaşi la Bucureşti se ajungea în cinci ore. În 2019, în şapte! Spicuiesc din noul „Mers”: două trenuri mai puţin pe secţia Suceava-Cacica, unul în minus pe relaţia Vereşti-Botoşani (botoşănenii nu mai au nici vagon de dormit până în Capitală), multe destinaţii oropsite, cu trenuri tot mai puţine (Sighetul Marmaţiei ş.a.). Se menţine minciuna gogonată de la pag. 219, unde sunt invocate „trenurile Henri Coandă Expres” care „asigură transportul între Gara de Nord şi Aeroportul internaţional Coandă”. Respectivele „săgeţi albastre” nu mai circulă de ani buni, serviciul lor fiind transferat în sarcina garniturilor care trec oricum pe acest traseu, aşa că personalul cutare de Urziceni este învestit, teoretic, cu rangul de „Expres Henri Coandă” până la halta P.O. Aeroport, după care redevine ceea ce totdeauna a fost, un amărât tren Regio. Iar turistul străin va căuta zadarnic, în Gara de Nord, iluzoriul „Expres Henri Coandă” – cum să-şi închipuie că-i ţine locul Personalul de Urziceni? Te întrebi, constatând imobilismul cu care noul Mers al Trenurilor aproape că îl copiază pe precedentul, care-i pricina încremenirii în proiect? Simplu: CFR se mai poate strădui doar să menţină pe şine ceea ce de bine, de rău, totuşi se mişcă, nu se poate lansa în cine ştie ce înnoiri de substanţă, câtă vreme în 1990 opera cu 6000 de vagoane, iar acum mai are în circulaţie 850, restricţiile de viteză parazitează sever toate secţiile, electrificarea n-a mai înaintat cu un metru după revoluţie, locomotivele electrice sunt peste măsură de îmbătrânite (unele au mai mult de 50 de ani!), iar fondurile care ar permite necesara resetare a căilor ferate române pur şi simplu nu există! Și fiindcă am vorbit (apropo de „Trenurile Expres Henri Coandă”) despre tendinţa ţinerii gunoiului sub preş, aş propune şi o discuţie privind sinceritatea privind gratuităţile (prea multe – dar asta-i altceva) oferite de CFR. Pensionarii primesc un număr de călătorii la clasa a doua, cu tren personal (Regio). Ar suna acceptabil, dacă vârstnicii ar circula doar primprejurul casei, fiindcă trenurile personale de lung parcurs care erau odată nu mai există de mult. Dacă ar fi să se încadreze în condiţiile reale ale gratuităţii, adică tren personal clasa a II-a, pensionarul sucevean ce ar cuteza un drum până la Bucureşti ar trebui să plece la 7,11 cu tr. 5432, să aştepte schimbarea trenului (5414) peste trei ore la Bacău, să mai schimbe o dată la Adjud, apoi la Mărăşeşti, după două ceasuri să ia personalul de Buzău (5076) până la Ploieşti, de unde singurul Regio ce-l mai poate aduce în Capitală pleacă la 4,27 şi soseşte la 5,49. Pentru a beneficia cu adevărat de reducere, pensionarul ar trebui să ajungă la Bucureşti în circa 22 de ore şi, eventual... în viaţă! Deci, poveşti de adormit Mitzura!

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Anteriul lui Arvinte.
 Vizualizări articol: FLOOD/SPAM | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 3 voturi
Anteriul lui Arvinte5.053

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Alte articole semnate de:
Cătălin MIHULEAC
Cătălin MIHULEAC
Mircea Radu IACOBAN
Mircea Radu IACOBAN

 

 

RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei