La noi şi pretutindeni, actorii au fost totdeauna activ implicaţi în mişcările revoluţionare ale vremii. Costache Aristia, cel care a pus bazele teatrului cult în Ţara Românească şi care, la
A existat şi un moment, din păcate total ignorat, al participării efective a oamenilor de teatru ieşeni la evenimentele din 1989. Utilizând mijloacele la îndemâna lor, adică, scena. Nu revendică nimeni certificate şi privilegii de revoluţionar, nici nu se cuvin supraevaluate semnificaţiile momentului respectiv; a existat, însă, un gest protestatar real, ce n-ar trebui trecut cu vederea, barem pentru a fi înregistrat la addenda în cronica urbei. La sfârşitul lunii decembrie 1989, pe scena Teatrului Naţional se prezenta în premieră piesa lui Elias Canetti „Scadenţa” (regia, Ovidiu Lazăr), un text literalmente exploziv, care nu putea fi interpretat altfel decât ca un protest vehement la adresa tiraniei şi dictaturii. În clipele acelea, ţara dădea în clocot. Pe fondul evenimentelor de
Nu mai era vorba de „fitile” şi „şopârle”, ci literalmente de chemări şi îndemnuri rostite fără ezitare, violent potenţate de forţa ce-o dă cuvântului scena. Pot depune mărturie actorii din „Scadenţa”: Emil Coşeru, Teodor Corban, Mihaela Arsenescu ş.a. Practic, premiera era prezentată fără aprobarea Comisiei de vizionare! Interesant este şi cum s-a putut „strecura” acest titlu în repertoriul supus unor n aprobări, una mai exigentă şi mai restrictivă decât cealaltă. S-au utilizat vicleniile obişnuite de altfel, de care făcea uz întreaga strategie repertorială, fie ea teatrală, cinematografică ori editorială: secretariatele literare, redacţiile, casele de filme s-au deprins să alcătuiască rezumate de prezentare şi susţinere a propunerilor până-n marginea lozincii: sunau „cum trebuie să sune”; nu prea aveau legătură cu fondul lucrării, dar rezonau convenabil la „foruri”.
Pentru a susţine „Scadenţa” am adus şi două argumente suplimentare; fiecare în parte nu însemna prea mult, dar luate împreună, căpătau greutate: era vorba de un scriitor bulgar distins cu Premiul Nobel. Un condeier din „lagărul socialist” deci, şi bulgar pe deasupra, prezenta suficientă încredere, iar Nobelul atribuit unui „riveran” dunărean sugera că va putea fi cândva sărbătoare şi pe uliţa noastră. N-aveau de unde şti cei ce ne supravegheau strict repertoriile că Elias Canetti, născut
P.S.
Cea mai cretină întrebare pusă de un gazetar tv: o fătucă dotată cu microfon alerga pe lângă infractorul capturat sâcâindu-l obsesiv cu aceeaşi întrebare: „De ce aţi violat-o?”