Dacă dl Al. Toma ar fi răsfoit nu numai cartea mea din 1980, ci şi cele apărute după revoluţiune, ar fi aflat cum au stat, de fapt, lucrurile cu desfiinţarea Teatrului de
Spun „unul dintre”, spre deosebire de dl Toma, care, pitindu-se după un plural incert, tinde să-şi asume fără nici o jenă toate meritele: „înfiinţând (noi, nu el) şi clădind (noi, nu el) un teatru”. Noi, adică Toma & restul lumii, şi El, adică subsemnatul... cel risipitor, insinuat ilegal în edificarea culturală moldavă! Cum se vede, potrivit megalomaniei dlui Toma, nu-mi revine nici un merit în înfiinţarea instituţiei sucevene de spectacole („noi, nu el”); dacă, totuşi, se mai poate ivi vreo fărâmiţă în cine ştie ce cotlon, declar cât se poate de oficial că i-o cedez şi pe aceea definitiv şi irevocabil dlui Toma. Care, după cum rezultă din carte, o fi semnat şi Decizia de înfiinţare („noi, nu el”), cu tot şirul de consecinţe, în locul directorului Teatrului Naţional!
Se cuvine, oricum, lămurit regretabilul episod al desfiinţării; am mai făcut-o, pare-mi-se chiar şi-n această rubrică, dar ori dl Toma n-a citit, ori n-a înţeles, ori n-a vrut să priceapă. În ultimele zile ale lui decembrie 1989,
Nu-mi explic până la capăt hotărârea decidenţilor ieşeni; am şi bănuieli, pe care, până la eventuala confirmare, le ţin pentru mine. Poate, unul dintre temeiuri l-a constituit faptul că, în crâncena perioadă a autofinanţării, Secţia Suceava nu şi-a putut îndeplini obligaţia (prevăzută în Protocolul de înfiinţare) privind acoperirea cheltuielilor proprii, Naţionalul ieşean trebuind să acopere marile diferenţe. Ori, actorii au speculat momentul favorabil pentru a evada în bloc spre Iaşi. Ori n-au avut parte de climatul cultural pe care, cu visurile tinereţii, şi l-au închipuit din Institut. Cert este că revoluţionarii ieşeni n-au mai vrut Secţia, iar cei suceveni n-au dorit-o – sau pur şi simplu n-au luat-o în seamă. Cu siguranţă că, în zilele acelea, nu era nici un impediment pentru trecerea Teatrului în patrimoniul judeţului Suceava. N-a fost să fie; nu arăt cu degetul către dl Toma: probabil, în vârtejul acelor evenimente, trecea şi el, cum şi eu treceam, prin momente dificile.
Văd, însă, că acum este preocupat să afle „risipitorii” tocmai printre cei care au adunat bob cu bob roada greu împlinită într-o înfăptuire culturală pe care Suceava a meritat-o din totdeauna... Nu pot să închei decât subliniind solemn că toate meritele înfiinţării Teatrului decedat de