Acum 45 de ani, în mai 1971, apărea la „Junimea” ieşeană o carte de mare excepţie: „Cronica de
Prin 2007, am cunoscut un tânăr arborean, înrudit de departe cu Moş Toader, pasionat de istorie şi dornic să readucă la viaţă Muzeul („pun la bătaie toate resursele mele şi ale familiei mele: este ceva la care ţin extrem de mult”). Bineînţeles că nu s-a aflat o cale legală, iar moştenitorii, cum era de aşteptat, s-au opus... Dar faţă de cât patrimoniu s-a pierdut în ţara noastră, episodul de
Onorabilă în intenţie, aplicarea principiului „restitutio in integrum” a adus la faţă de cortină indivizi ce se doreau mai catolici decât Papa şi mai anticomunişti decât Hitler, mânaţi de isterica grabă românească a înregistrării în trendul momentului. În toate celelalte ţări fost comuniste s-a acţionat cu înţelepciune şi fără patimă revanşardă, întotdeauna cu gândul la prezervarea tezaurului naţional, trudnic constituit şi lesne de cadorisit atât celor îndreptăţiţi, cât şi escrocilor fără frontiere. În Ungaria nu s-a retrocedat şi nu se retrocedează nimic în natură, iar despăgubirile au fost plafonate: maximum 50.000 de euro pentru locuinţe şi 250.000 de euro pentru întreprinderi. Atât şi nimic mai mult! În Polonia nu a fost votată nici până azi o lege a retrocedărilor. În Bulgaria se restituie imobile numai cetăţenilor bulgari, cu domiciliul în Bulgaria, şi doar dacă-s nelocuite. Noi am dat plocon castelul de
Muzeul Ţării Crişurilor din Oradea s-a retrocedat şi el aiurea, fiindcă n-a fost niciodată confiscat de stat, ci donat în toată regula, cu act notarial. A fost dat pe daiboj Palatul Culturii din Sighetu Marmaţiei, construit prin chetă publică în 1907. Muzeul etnografic şi Muzeul de artă din Braşov s-au închis în aşteptarea deciziei noilor proprietari. Muzeul Brukenthal de
110 muzee din 77 de localităţi au pierdut sau sunt în pericol să-şi piardă sediile. Alte 63 de instituţii de cultură (biblioteci, filarmonici, centre de cultură) au devenit chiriaşe în propriile imobile, ades în baza unor acte contestabile şi unor chichiţe avocăţeşti, fără ca statul să prezinte nota reparaţiilor capitale şi investiţiilor ulterioare – de multe ori „întâmplându-se” ca reprezentantul actualului proprietar, adică statul, să nu se prezinte la procesul ce hotăra retrocedarea! Ca la noi, la nimenea!
Aşa că, vizavi de nesimţirea naţională în care s-au decis nu puţine retrocedări, dispariţia Muzeului Toader Hrib pare că nici nu-i de luat în seamă. Inclusiv de cei care au crezut sincer în sacralitatea unui principiu (restitutio in integrum), spre a-l vedea eşuat în derizoriul mânăriilor de tot felul.