Cumpărăm sau nu cumpărăm „Cuminţenia pământului”? Cineva se întreba, la un post tv, câte şcoli s-ar putea construi cu 30.000.000 de euro: „ne permitem, în sărăcia noastră, să cumpărăm lucrări de artă, în vreme ce tot negociem împrumuturi pentru pensii
Dezbaterea publică ne prilejuieşte, însă, un remember Brâncuşi, deoarece am primit tocmai din Ohio, SUA (de la alboer@aol.com), un e-mail intitulat atrăgător “Adevărul despre Brâncuşi”. Cele relatate nu-s chiar necunoscute publicului român, dar se vine şi cu o nouă mărturie directă, de care, pe viitor, brâncuşologii vor trebui să ţină seama. Este vorba despre un fost director de şcoală
În ansamblu însă, chestiunea este complicată, şi cu cât examinezi mai atent mărturia doctorului Stoicoiu, cu atât apar mai multe îndoieli. Nu-i nici o noutate faptul că, în intenţie, „Coloana” s-a dorit un omagiu adus eroilor din Primul Război Mondial. Chiar simplu, numărând modulele, se va vedea că acele 15 octaedre, plus două jumătăţi, totalizează cifra 16 – trimitere clară la anul 1916. În exegezele brâncuşiene, coloana este unanim asociată cu cinstirea jertfei eroilor români – deci, semnalarea lui Stoicoiu nu aduce nici o noutate. Celelalte ipoteze se cer, însă, discutate, în special afirmaţia că „Poarta sărutului” ar fi un monument închinat ideii reîntregirii. Întrebare: de ce nimeni, inclusiv Eliade (considera „Poarta sărutului” „o întoarcere la lumea dintâi...”) care, aflat în afara graniţelor ţării, îşi putea permite în toată voia orice afirmaţie, n-a menţionat niciodată o relaţionare posibilă între sculptură şi idealul reîntregirii? Apoi, se cuvine luată în consideraţie preocuparea constantă a artistului pentru tema sărutului, începând cu versiunea statuară din Montparnasse (1910) şi continuând cu „Coloana sărutului”, înţelese ca părţi componente ale „Templului contemplaţiei”, fără legătură cu situaţii şi evenimente terestre. A căuta relaţionări prea concrete în cazul operei unui pionier al abstractizării înseamnă a subţia esenţializarea cu încărcătură filosofică prin nedreaptă coborâre de la general la particular...
Adaug încă o mărturie, de astă dată, proprie: fostul primar în perioada proletcultistă, Ploştinaru, mi-a spus că a primit sarcină să dea jos coloana, expresie a artei burgheze decadente. S-a făcut c-o trage, legând cablurile de două tractoare Stalineţ; a raportat că nu o poate dărâma, dar a găsit soluţia „valorificării” monumentului: i-a amplasat o stea roşie în vârf, luminată dinăuntru, ca