Octogenarul Ion Brad îmi trimite „noi exerciţii de melancolie şi tristeţi” – cartea ”Cocoarele, în ultimul lor zbor” (Ed. Tracus Arte, 2015). La 87 de ani, clujeano-bucureşteanul Ion Brad mărturiseşte că acum aude „cocoarele plecând, nu când se-ntorc, ca altădată”, în candelă, „a treia vârstă îşi pâlpâie singurătatea” şi „un negru trandafir i-arată ghimpii”. Îndură cu resemnare senectutea („Chiar şi umbra vestejeşte târâind cu ea bătrânul”), amintindu-şi întrebător („Obez? Cardiopatic? Ischemic?”) şi resemnat de atletul ce fusese odinioară. Nu-i, însă, cartea „Cuvântului ultim – piatră funerară”, chiar dacă-i copios nutrită din „sic transit”; mai degrabă e-o interogaţie reverberată pe tema „Cum va fi când n-oi mai fi?”, presărată din belşug cu „polen de cărţi” şi cugetări pieptişe menite să-i valideze condiţia de „paznic bătrân la tinere primejdii”.
Cei ce nu-l cunosc pe Ion Brad ar putea trece cu grăbire peste monostihul „Întrebare insistentă: chiar vrei să mori fără duşmani?”, nebănuind că rezumă o conduită şi îndreptăţeşte o constatare puţin obişnuită: autorul a lăsat totdeauna şi pretutindeni „loc de bună ziua”, drept pentru care în tabăra duşmanilor nu-i poate alinia decât pe cei deprinşi să judece mustrător funcţia în sine, nu şi prestaţia celui ce o poate onora (sau nu) în vremuri tulburi şi potrivnice. Redactor de reviste, secretar al Uniunii Scriitorilor, după stagiul
Ce noutăţi aduce această a 20-a carte de poezie? Nu puţine. În subtitlu, volumul poartă precizarea „poeme într-un vers”. Ion Pillat, marele maestru al monostihului, îl definea ca „un singur nai, dar câte ecouri în păduri!”, decodându-l: „Un singur vers e scris, celelalte rămân sugerate”. Din punctul de vedere strict al construcţiei, unele dintre stihurile creditate în carte cu son şi făptură de poem într-un vers aparţin mai degrabă aforismului, acel „enunţ concis, expresiv şi memorabil, conţinând o cugetare sau un gând adânc”, altele chiar şi haikuului, prin însumarea celor 17 silabe obligatorii şi prin răspunsul, obligatoriu şi el, la întrebările unde/cine/când.
Pe de altă parte, poemul într-un vers s-ar cuveni să poarte un titlu. Renunţând la titrare, poetul aduce monostihul într-o zonă mai puţin convenţională şi încorsetată, cea a aforisticii. Pe de altă parte, mişcarea inversă, o anume cadenţare conferind versului muzicalitate, îl ridică în rang, apropiindu-l de poezie – fie ea şi-ntr-un singur vers. Cu sau fără încadrare strictă în rigorile speciei, un stih îl percepi drept poem într-un vers („Peste peşti şi peste păsări, Doamne, în zadar puterea!”) datorită şi ritmului, muzicalităţii enunţului, în vreme ce altele (cum ar fi „Cel mai bătrân dintre stejari,