Pe linia Tel Aviv-Haifa-Ako, trenurile se rânduiesc la intervale de circa jumătate de oră. Nu duc lipsă de pasageri mai ales din pricina ambuteiajelor de pe autostrăzi. La orele de vârf, cele trei benzi pe sens nu fac faţă şi se circulă bară la bară, cu 2-3 km/oră, pe lungi porţiuni sufocate de zeul automobil. Maşinile Poliţiei, practic, sunt neputincioase: prinse în capcana coloanei, înaintează şi ele cu câte 10-
*
Uit acasă, în ţară, cinci amărâte pastile, câte mi-ar mai fi trebuit pentru a respecta doza zilnică până la înapoiere. Ei, îmi zic, pentru a nu întrerupe tratamentul, va trebui să cutez un drum până la farmacie. Numai că azi e sâmbătă şi totu-i închis. Nu şi în cartierul arab (mai toate oraşele, în Israel, au cel puţin un cartier arab dotat cu moschee şi muezin). Da, farmacia este deschisă. Stau degeaba la coadă: n-am ştiut că trebuie luat un număr de ordine de la automatul amplasat la intrare; revin şi reiau aşteptarea de la capăt. Farmacista, o tânără pimpantă de naţionalitate arabă, mă ascultă atentă şi-mi dă dreptate: aşa-i, tratamentul nu trebuie întrerupt. Numai că n-are voie să dea nici un medicament, oricare ar fi acela, fără reţetă. Bine, dar... – încerc s-o conving, sunt turist străin, am nevoie de pârdalnicile tablete, de unde reţetă? Eventual, de la centrul medical (arab) din strada cutare. Hai, deci, la doctor. Incintă curată, elegantă, nichelată, luminoasă. Parcă şi personalul ar fi din inox: halate scrobite, machiaje impecabile, coafuri ţepene. Încerc să înşir,
*
Am voiajat toamna asta peste Mediterana cu avioane româneşti. N-am avut mari aşteptări vizavi de calitatea serviciului la bord în cazul companiei Blue Air: firmă privată, personal, poate, tracasat, profesionalism subţire. Stewardese mofluze la zborul spre Sicilia, care pur şi simplu se răţoiau la pasageri. Toată prestaţia, de la instructajul de salvare până la paharul cu cafea, s-a derulat într-un sictir de ITB. Mă aşteptam la cu totul altceva în cazul companiei Tarom. Aş! Trei ore la dus, trei la întors pe ruta Iaşi-Tel Aviv, nici o urmă de zâmbet amabil, fie cât de forţat şi nesincer. Aceeaşi amărâtă tartină cu caşcaval pe post de mic dejun – poate n-or fi bani, compania e-n pierdere, dar zâmbetul şi amabilitatea ce costă?