Eram „boboc” la facultate şi, în primele zile, încercam să înţeleg traseele ciudate ale tramvaielor ieşene, care, pe atunci, o luau spre sud ca să ajungă în nord; brusc, pe linia lui 4, o „frână electrică” ne-a proiectat pe toţi către peronul din faţă. Tramvaiul oprise între staţii ca să urce un personaj ciudat: rotofei (aşa mi s-a părut la prima înfăţişare), negricios, cu pălărie neagră şi costum la fel de negru, părea a cunoaşte pe toată lumea, inclusiv pe vatmanul care se topea de fericire când bizarul personaj îi zgâlţâia zdravăn dreapta cea trudnic deprinsă cu roata frânei. „Bre, o isprăvit băiatul armata?!” – a interpelat noul călător pe un bătrânel fericit de întrebare. N-aşteaptă răspuns şi azvârle alta, în celălalt capăt al vagonului: „Casă cu ţiglă ţi-a trebuit?” Un slăbănog cu figură de pianist la filmele mute încearcă să explice, dar nu mai are cui, fiindcă noul venit, aplecat asupra „postului de taxare”, şuşoteşte o glumă, pare-se deocheată, la urechea taxatoarei. „Auuu!” – face femeia, roşind mai degrabă de încântare decât din timiditate. „Îi dăm bătaie?” – întreabă vatmanul. „Dă-i drumul, bre!” – încuviinţează călătorul în negru. „Cum zici matale, coane”. Şi tramvaiul de Sărărie o ia încetişor pe creasta ce desparte Copoul de Ţicău...
Aşa mi s-a înfăţişat, în prima zi petrecută
Mi l-am amintit observând că s-au împlinit zece ani de la apariţia cărţii intitulate „Surâzător, comedianul trecea”. Un deceniu adică, şi nu prea ştiu dacă-i aniversare sau comemorare: cărţile au vârstele şi viaţa lor, unele şi-o petrec, motivat sau nu, în lumina plină a interesului general, altele trec, la fel de nemotivat, fără a izbândi să-şi dobândească rangul ce-l merită. Tirajul modest al cărţii Sorinei Bălănescu, dar şi circulaţia poticnită a producţiei editoriale româneşti, conjugată cu o susţinere modestă din partea criticii, n-au avut cum conferi opului statutul de adevărat best-seller ce i l-ar fi asigurat o mai generoasă promovare publicitară. Şi câte năstruşnicii nu află cititorul!
Iată-l pe Miluţă ajuns, în 1955, cu „Chiriţa în provincie”
„Nemuritorii” se pare că au ajuns oaspeţii lui Miluţă nu numai din dorinţa de a se amuza la acest adevărat regal teatral, ci şi din alte câteva pricini, mai apropiate de misia lor academică: să asculte dulcele grai moldovenesc, căruia Academia i-a atribuit doar rol secund în plămădirea limbii române literare, să dibuie încărcătura de modernitate tezaurizată în montarea unui vodevil clasic şi să afle de la cea mai autorizată sursă explicaţia perenităţii textului considerat de spiritele rafinate „subţirel şi desuet”. După cum atestă gazetele, academicienii nu numai că au aplaudat, dar au şi ovaţionat îndelung.
D-ale lui Miluţă - şi câte nu mai sunt!