Albumul editat la „Junimea” („Iaşii în 78 de ilustraţiuni adnotate”, 2015, alcătuit de Lucian Vasiliu şi Ioan Holban) este dedicat „trecutologilor” Liviu şi Olga Rusu, foştii mei colegi de studenţie care s-au străduit să adune vechi imagini ale Iaşiului de odinioară – unele, cvasinecunoscute şi întâia oară editate. Venit din Suceava în 1956, aveam să cunosc în bună măsură Iaşiul evocat în Album, întrucât oraşul avea să se schimbe hotărâtor (şi nu totdeauna spre bine) abia începând cu anii ’60. Până atunci, de voie, de nevoie, şi-a păstrat înfăţişarea iterată de cărţile poştale interbelice – cu excepţia zonelor în care bombardamentele celui de al II-lea Război Mondial au pricinuit daune majore şi ireparabile. A rămas doar jumătate din Aleea Principesa Maria, aflată în marginea de jos a grădinii Copou – un ansamblu arhitectural cu adevărat unic, ce nu poate fi barem bănuit acum, câtă vreme după distrugerea uneia dintre clădirile gemene s-a autorizat aiurea reconstrucţia, fără condiţia respectării vechii înfăţişări.
Tot războiul a ciuntit şi Piaţa Unirii, numai că aici pierderile edilitare n-au fost majore, iar ansamblul avea să fie oricum „modernizat” cu un singur sprijin pentru „a fost odată” – Hotelul „Traian”. Un efect întârziat al războiului poate fi considerată şi distrugerea Monumentului Unirii (1951), impusă de ocupantul sovietic. Tot pe atunci s-a „neantizat” şi statuia politicianului Mârzescu, remarcabilă operă de artă. O bombă a făcut ţăndări Ateneul Tătăraşi (refăcut într-o imagine... futuristă), aşa că, din 78 de imagini, doar de vreo 7-8 n-a avut ştiinţă generaţia mea. Care a călătorit cu pătrăţosul şi încetul tramvai 4 pe Sărărie, pe atunci stradă pavată cu bolovani de râu, a putut vedea gara în adevărata şi eleganta ei înfăţişare din 1871, înainte de a fi desfigurată de panourile termopane exterioare (!) aplicate absurd în epoca Nicolaiciuc, şi mai ţine minte birjele care, împreună cu imaginea ţeapănă a sergentului de stradă, ornează majoritatea imaginilor în care apar nu numai vechi zidiri, ci şi poporăni cu pălărie şi baston.
Şi de inundaţii am avut parte, nu nimicitoare precum acelea fotografiate în 1932, dar datorate aceluiaşi Bahlui năbădăios care (să vezi şi să nu crezi!) supus, regularizat şi stăvilit de un dig cu hidrocentrală va deveni navigabil pentru ambarcaţiuni de agrement. Noi am putut admira şi făptura legendară a Academiei Mihăilene, sub acoperişul căreia a conferenţiat Kogălniceanu. Ba, culmea, am contribuit la inexplicabila şi inutila ei dărâmare: militar fiind în garnizoana ieşeană, am fost dus „să executăm o demolare” taman în coasta Pieţei Unirii, unde mai rezistau cioturile unor zidiri groase de un metru. Idiotul argumentul „moral” („aici a funcţionat o casă de raport în timpul primului război”) era menit să susţină opinia celor ce considerau că vechea zidire împiedică sistematizarea Pieţei Unirii.
Albumul arată limpede că vizavi cu Liceul Naţional n-avea cum jugula circulaţia, câtă vreme şi azi artera ce coboară spre gară are tot lărgimea din 1834. Generaţia mea a văzut monumentele Iaşiului... călătorind. Statuia lui Asachi, ce fusese mutată în 1896 de