La fereastra trenului care trece pe sub Cetăţuia apare, la un moment dat, o ruină ciudată, cu profil zigzagat de dantură ştirbă: fosta haltă CUG, cândva punct obligatoriu de oprire între Nicolina ieşeană şi staţia Ciurea pentru trenurile personale, dar mai ales pentru trenurile-cursă care pendulau la ora schimbului între Iaşi şi Ciurea. S-a furat tot, au dispărut până şi cărămizile şi plăcile de beton, iar din Mersul trenurilor s-a volatilizat şi Halta CUG – parcă niciodată n-a fost! Anul viitor, Combinatul de Utilaj Greu, rebotezat „Fortus”, s-ar cuveni să-şi serbeze cea de a 40-a aniversare. A fost fala industriei ieşene, care număra, în 1989, 13 mari întreprinderi, fiecare cu peste 2.000 de angajaţi, unele chiar cu 5.000-6.000 („Nicolina”, „Ţesătura”), iar CUG şi „Terom” cu peste 10.000. Când ar fi ajuns să lucreze la întreaga capacitate, Combinatul metalurgic ieşean urma să asigure 23.000 de locuri de muncă – echivalentul populaţiei unui întreg orăşel. Dacă luăm în calcul şi membrii de familie, totalul ar depăşi cu mult cifra reprezentând populaţia urbei, să zicem, Paşcani. În primii doi ani după revoluţie, Combinatul a evoluat onorabil, ducând la bun sfârşit contractele încheiate sub vechiul regim cu parteneri din străinătate (China, Olanda, Egipt ş.m.a.), după epuizarea cărora producţia s-a prăbuşit şi uzina, utilată modern, la cel mai înalt nivel, aşijderea. De altfel, în ton cu celelalte mari întreprinderi ieşene; la ora actuală, toate cele 13 fabrici cu prestigiu consolidat şi cu peste 2.000 de angajaţi au răposat: în întreg Iaşiul mai funcţionează o singură astfel de uzină, „Delphi Systems”. Una, nou înfiinţată, din 13!
Au fost 230.000 de salariaţi, au rămas... 2.000! Într-o fostă hală a CUG funcţionează acum un mare magazin Selgros, într-o hală de
Se zice, inclusiv în cazul „Fortus”, că a existat premeditare şi că, în contractele manageriale figurau clauze potrivit cărora conducerea obţinea bonusuri din... îngroparea firmei. Dacă-i aşa (parcă n-aş crede!) atunci unde au fost ochii statului român, care, din 2013, după desfiinţarea privatizării ratată cu firma rusă Rosatomstroy, a redevenit (prin AVAS) proprietar al CUG? Pe vremea lui Ceauşescu, Dincă a scos pe poarta Combinatului toată conducerea imensei uzine, putând cătuşe la mâini. Nimeni nu furase un leuţ, dar s-a descoperit o neconcordanţă între producţia raportată şi cea efectiv realizată – hibă comună în raportările vremii, numai că