Principala ţintă a investigaţiei este elevul de clasa a X-a, raporturile lui cu mass-media, dar şi cu ceilalţi factori constitutivi ai „educaţiei informale”. Constatările nu-s deloc îmbucurătoare şi ne temem că, din 2005 până acum (de fapt, din 2004, când s-a efectuat cercetarea), trendul a gravitat şi mai apăsat către zona subculturii suverane. 36% dintre subiecţii intervievaţi declară că n-au citit nici o carte în ultimele trei luni; dacă adăugăm şi procentajul non-respondenţilor (7,4%), rezultă cifra de 43,4%: aproape jumătate din totalul tinerimii investigate n-a deschis o carte într-un întreg trimestru – în timp ce acelaşi eşantion de elevi din Franţa raportează lectura a 50 de cărţi anual, deci, aproape una pe săptămână!
De altfel, 35,8 din ai noştri tineri consideră că şcoala „nu contează, ci numai abilitatea de a face bani din orice.” Cele mai citite reviste, la respectiva categorie de vârstă şi studii: „Bravo” (38,8%), „Cool girl” (20,8%), „Popcorn” şi „Bravo girl.” Emisiunile preferate la TV: Cronica cârcotaşilor, Teo, Vacanţa mare, Ciao Darwin!, De trei ori femeie”, Surprize-surprize (unele, între timp, decedate; odihnească în pace!). Autorii cercetării constată că „există o preferinţă pentru umorul gros, fără perdea” şi că „peste jumătate din populaţia de elevi nu diferenţiază un enunţ despre un fapt de un altul, care afirmă o opinie şi aproape 2/3 nu sesizează ideea principală dintr-un text.”
Toată preţuirea, în schimb (69%) pentru emisiunile TV marcate de trivialitate şi violenţă. Importanţa şi preţuirea acordate unor valori fundamentale se traduc, cifric, astfel: 49,8% consideră adevărul doar „oarecum important”, 41% binele, de asemenea, numai „oarecum important”, şi 55,6% cinstea, „oarecum importantă”. Valorile ierarhizate, în ordine, de profesori: adevăr, dreptate, cinste, responsabilitate, libertate, muncă. Elevii au altă ordine: bani, libertate, plăcere, iubire, dreptate, putere. Drept pentru care pare logică orientarea nu către modele din lumea dascălilor (doar 4,7%), ci din aceea a divertismentului!
Am văzut, mai sus, cât de puţin se citeşte. Dar şi acest puţin, din ce se constituie? 20,1% din literatură clasică română şi universală, 11,4% din literatură de consum şi doar 0,9% literatură contemporană română şi universală. Ordinea în care sunt preferate emisiunile TV: 1 – jocuri, concursuri, umor, divertisment; 2 – filme seriale; 3 – trupe muzicale (rap, hip-hop ş.a.): 4 – sport; 5 – manele. Pe ultimele locuri (6-7) talk-show-urile pe teme de economie, cultură, politică etc.
Consecinţă sau nu, 52% dintre profesori observă lipsa motivaţiei elevilor pentru a învăţa, 43% sunt oripilaţi de indisciplina şi de lipsa de respect faţă de dascăli, 12,9% constată flagranta inexistenţă a unui sistem de valori, ca şi absenţa interesului pentru cultură. Orice astfel de cercetare sociologică exprimată, statistic, prin valori cifrice, posedă cuvenita marjă de eroare.
Dea Domnul să fie cât mai mare!