Abia acum îmi dau seama că, în cele cinci decenii de când îl cunosc, nu l-am auzit niciodată spunând o vorbă rea despre nimeni – astfel făcând figură aparte într-o breaslă în care contestarea contondentă a confraţilor s-a instaurat ca voluptate a profesiei. Fără îndoială că a deţinut cel mai solid capital de prestigiu în „oraşul amintirilor”, constituit din exemplaritate biografiei (prizonier în Siberia, profesor la Sorbona, membru de onoare al Academiei Române), din seriozitatea şi acurateţea cu care practica actul critic, din exemplara putere de muncă (la aproape 93 de ani, continua să respecte norma zilnică de scris pe care şi-o impusese încă din tinereţe!), din totala absenţă a tonului revendicativ, înlocuit cu argumentul suveran al creaţiei proprii, singurul apt să legitimeze un spiritus rector în lumea literelor. N-a deţinut funcţii şi responsabilităţi scriitoriceşti, dedicându-se în primul rând carierei universitare (între altele rector la Suceava); a fost doar, cu multă vreme în urmă, membru al Consiliului Uniunii şi a deţinut, un rang de reprezentare la revista „Cronica”, unde, ca director onorific, nu s-a putut implica prea mult în destinele publicaţiei.
Am avut privilegiul să-i editez câteva cărţi importante pentru destinul său scriitoricesc, începând cu „Literatura română între 1900-1918” (1971), continuând cu „Personalitatea literaturii române” (1974), carte de sinteză ce a avut parte, la „Junimea”, şi de o ediţie în limba franceză (1975), apoi un neaşteptat volum de versuri („Ecran interior”, 1975), o carte de critică aplicată („Între Ulisse şi Don Quijote”, 1978), o ediţie a „Poeziilor” lui Eminescu (1974) - recoltă literară consistent completată cu titluri apărute la editurile din Capitală. Peste câteva zile urmează să-i apară, la Editura Academiei, un volum de documente literare (scrisori ce i-au fost adresate de mari personalităţi din ţară şi străinătate).
Autor prolific, voce critică distinctă şi autoritară, a avut parte şi de respectuoasă recunoaştere, şi de bizare receptări minimalizatoare. În cea mai recent apărută Istorie a literaturii române, Ciopraga este doar menţionat, cu ingratitudine, la „şi alţii”, în vreme ce autori de mai mică notorietate se lăfăie cu poză pe pagini întregi. Neîndoielnic, timpul le va aşeza pe toate la locul cuvenit.
Const. Ciopraga a plecat în lumea tăcerii. Moartea a ştiu s-o privească senin. Într-un interviu, spunea: „Cred că a vorbi despre moarte ca despre un terminus este dezastruos (…) Durăm atâta timp cât rămân lucruri ce amintesc de noi. Înfăptuirea este un antidot al morţii.” În marea şi ultima călătorie, Const. Ciopraga poate pleca având sentimentul deplinei împliniri.