Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
sâmbătă, 16 aug 2008 - Anul XIII, nr. 192 (3873)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9762 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,717 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video
Mircea Radu IACOBAN

Mircea Radu IACOBAN


să vezi şi să nu crezi!

La cinema

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

Cineaştii noştri se tânguie, se ceartă, contestă, reclamă -  viaţa merge înainte, o ţinem din festival în festival şi, cum-necum, filme se fac.

Dar cum funcţiona, pe vremuri, mecanismul cinematografiei române? Mă număr printre puţinii care l-au cunoscut din interior şi consider că-s de-a dreptul dator să dau curs îndemnului cronicăresc „să se ştie!”, nu de alta, dar cei câţiva care au făcut parte din sistem tac, iar cei ce n-au habar, vorbesc pe la posturile TV.

Am fost membru în Comisia Naţională a Cinematografiei; îi luasem locul lui Titus Popovici şi eram coleg cu gen. Ilie Ceauşescu! Titus tocmai expediase o fulminantă scrisoare deschisă adresată „cetăţeanului Dulea” (Mihai Dulea era ministrul adjunct ce răspundea de cinematografie) în care, la întrebarea dacă viceministrul era „cretin”, ori „rău intenţionat”, concluziona: şi una, şi alta.

A urmat, desigur, scoaterea lui Titus din Comisie şi numirea unui scriitor din provincie, care n-are „spatele” predecesorului şi nu-i amestecat în cârdăşiile ce populează faţa nevăzută a cinematografiei, deci, nu ne va da de lucru – ăsta ar fi fost subsemnatul. Comisia era compusă aproape exclusiv din diletanţi. Dorind „să acopere” toate sectoarele, nu sub aspectul competenţei, ci al reprezentării pur şi simple, onoratul organ cuprindea şefi: ai armatei, ai UTC-ului, ai pionierilor, ai sportului, ai învăţământului ş.a.m.d. Şefii fiind, cum se ştie, ultra-ocupaţi, îşi trimeteau unul din adjuncţi, care se nimerea prin preajmă. Singurul făr-de adjuncţi era subsemnatul.

După proiecţia noului film românesc, discuţiile lâncezeau, aşa că s-a creat obişnuinţa ca prima luare de cuvânt să-mi aparţină. Am cedat-o o singură dată – când se discuta un film ce implica o avizată coborâre în istorie (după „Jocul ielelor” şi alte scrieri ale lui Camil Petrescu).

Aveam printre noi, nu-i aşa, un general doctor în istorie, reputatul specialist, Ilie Ceauşescu. Părea mult mai modest şi mai prietenos decât frate-său – aceasta a fost prima impresie. Dar şi mai aerian şi precoce ramolit. Asemănarea fizică nu era izbitoare, ca în cazul lui Nicolae Andruţă, nici vocea, nici gestica măruntă. Avea, totuşi, trăsături inconfundabile şi inflexiuni tipice pentru familia din Scorniceşti. La cinci-zece minute după începerea proiecţiilor, adormea şi începea să sforăie. Reprezentanţii pionierilor, UTC-ului, sindicatelor, sportului, învăţământului etc. etc. începeau să tuşească discret, apoi tot mai tare, căutând să rezolve cumva penibilul situaţiei. La MAN îmi permiteam să ghiontesc patriarhul adormit, dar chiar să atingi un Ceauşescu, fie el şi sforăitor? Soluţia a găsit-o proiecţionistul: ridicând nivelul sunetului şi amplificând la maxim „înaltele”, era în stare să trezească şi statuia lui Lenin!

Pasându-i onoarea deschiderii discuţiilor, am putut asculta câteva – nici nu ştiu cum să le spun, fraze? – fără predicative şi fără urmă de idee... Planul de producţie al Cinematografiei pe anul viitor nu era altceva decât o salată de lozinci despărţită în aşa zise capitole tematice.

Spre a-şi asigura prezenţa în Plan, Casele de film născoceau sumedenie de prezentări ale unor filme-fantomă, menite să contribuie hotărâtor la „formarea omului nou”. Deci, nu scenariştii ori regizorii propuneau, ci Consiliul Culturii comanda filme pe o anume temă. La loc de cinste: Canalul Dunăre-Marea Neagră, Metroul, „înflorirea personalităţii în socialism”, „lupta pentru promovarea noului în producţie”, „viaţa luminoasă a tineretului de azi” etc. Un scenariu, chiar genial, n-avea nici o şansă să intre în planul de producţie, dacă nu se găsea cineva care să aducă din condei rezumatul şi prezentarea către vreo pătrăţică tematică.

Toată lumea, de sus până jos, ştia că se minte. Şi toată lumea minţea: mai cu un oftat, mai făcând cu ochiul, mai cârtind... Toate filmele la adresa cărora am avut observaţii esenţiale (proletcultism, festivism, precaritate artistică) ajungeau repede... în producţie. Ba am constatat că unele scenarii tâmpe, pe care mă străduiam să le abat din drumul către Buftea prin referate alcătuite cu grijă, dar fără echivoc, se aflau de mult... în producţie! (va urma)

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului La cinema.
 Vizualizări articol: FLOOD/SPAM | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 19 voturi
La cinema5.0519

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Alte articole semnate de:
Cătălin MIHULEAC
Cătălin MIHULEAC
Mircea Radu IACOBAN
Mircea Radu IACOBAN

 

 

RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei