Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
joi, 17 iul 2008 - Anul XIII, nr. 166 (3847)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9762 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,717 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video
Mircea Radu IACOBAN

Mircea Radu IACOBAN


Să vezi şi să nu crezi!

O carte - scandal?

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

Eminescu: „un romantic defazat”. Labiş: „perseverează năuc şi iresponsabil în neverosimil”; crede că „ororile războiului şi apocalipsa secetei au avut loc spre a pregăti pe tânărul ei locuitor pentru momentul iluminării comuniste”. Paler: „a avut admiratori printre oamenii aparatului de partid de nouă generaţie, a căror brumă de cultură (era, n.n.) achiziţionată din rubrica sportivă a lui Fănuş Neagu”. Maiorescu: „analize critice precare”. Philippide: „declamaţie searbădă, narativitate căznită şi previzibilă”. Nichifor Crainic: „teolog de mâna a doua, cu ambiţii eseistice”, „un Vlahuţă mai apăsat”; „reeditarea lui a dezamăgit integral”. Preda: „vremea re-lecturii l-a împins în zona somnolentă a istoriilor literare”; „nu cunoaşte psihologia lumii de care vorbeşte şi nici imaginaţie epică spre a putea compensa nu are”.

Moromeţii: „roman linear, cronicăresc, bolovănos, respectând regulile realismului, fără nici o ambiţie constructivă şi cu destule neglijenţe.” Delirul: „o carte însăilată cu mare grabă din informaţii de presă şi texte de popularizare”. Blaga: „gândire artistică stereotipă, trucurile sar în ochi; senzaţia e de exerciţiu retoric uscat şi, prin repetare, mecanic.” Rămâne „în marginea banalului”. Voiculescu: scrieri „searbede, neostenit declarative şi, pe alocuri, de-a dreptul banale (...) procedee stilistice infantile, nule sub raportul eficacităţii estetice”. Matei Caragiale, Gib Mihăescu, Camil Petrescu: „promisiuni suspendate, izbânzi întâmplătoare, fulguraţii, focuri de artificii, abandonuri grăbite, sub povara gloriei premature”. Iorga: „erudiţia lui deşănţată şi umilitoare, narativitatea lui destrămată în paranteze interminabile (...) erudiţie inutilă, livrată lent şi vărsată vrac”. Noica: „exagerări simpatice, naivităţi savante, extrapolări confuze, incitante şi strălucitoare, nu au rămas din păcate în zona interesantă în sine a gândirii estetice speculative” etc. etc. etc.

 Te întrebi, după ce citeşti cartea „Iluziile literaturii române” (Ed. „Cartea românească”, 2008), datorată prof. univ. Eugen Negrici, de la Facultatea de filologie a Universităţii Bucureşti, ce predă, de fapt, studenţilor, fiindcă, în viziunea domniei sale, literatura română pare a fi sublimă, dar lipseşte cu desăvârşire. Noi încă o mai cercetăm cu interes doar fiindcă „e privilegiul cadavrelor expresive şi al mumiilor de a fi privite cu luare aminte” şi ar fi momentul „să ne părăsim idolii (Călinescu, n.n.) căci, nu-i aşa, numai cine părăseşte rămâne fidel” (?) Alarmat de consecinţele propriei cercetări, autorul parează: „Nu aş dori ca acestei cărţi să i se atribuie intenţii denigratoare”. Cu intenţie, fără intenţie, contează rezultatul final, pe care îl anticipează ilustraţia copertei – „Venus ieşind din mare”. E-o pictură cu tâlc a modernului Raphaelle Peale: ascunsă după un cerşaf întins la uscat, din Venus rămâne vederii un braţ, ceafa şi laba unui picior. Cam asta ar fi, se sugerează, proporţia vizibilului şi viabilului din literatura română. Eugen Negrici este un intelectual rasat, cu bogată informaţie la zi, capabil să opereze nu numai în concreteţea paginii analizate, ci şi la o onorantă altitudine teoretică.

Este una dintre vocile critice cele mai autorizate, ale cărei opinii, oricât de tranşante, nu pot fi trecute cu vederea şi luate cu suficienţă în răspăr. Va trebui să-i acordăm credit când afirmă că trăim cu mitul „perenităţii marii literaturi”, că suntem vinovaţi de „cultivarea pioşeniei globale faţă de literatura română ca bun naţional” şi că „artisticeşte, opera moare şi viaţa ei nu poate fi prelungită decât prin auto-sugestie”? Numai că, la finele lecturii, constaţi cu surprindere că lista titlurilor refuzate coincide în bună măsură cu aceea din 1948-1950, când au fost trimise la topit taman cărţile refuzate în cercetarea lui Negrici. Atunci din considerente politice. Acum, estetice. Cum şi de ce, vom încerca să vedem în tableta viitoare.
În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului O carte - scandal?.
 Vizualizări articol: FLOOD/SPAM | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 13 voturi
O carte - scandal?5.0513

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   Vacile sfinte trimis de
(17 iul 2008, 13:50:31
Eugen Negrici are curajul de a taia cateva din vacile sfinte. De a refuza dogmele sau statutul de neatins al unor scrieri "sacrosante"(?). Adevarul este ca, in comparatie cu literatura unor vecini la fel de modesti, datorita unor limbi de circulatie restransa (polonezi, unguri, cehi) suntem mult in urma acestora ca recunoastere internationala. Nu va ajuta la nimic daca vom ridica osanale in sala inchisa si ne vom adaposti dupa idoli locali. Poate ca deschiderea propusa de acest autor e de bun augur ...Nu trebuie sa ne impiedicam in clisee si sa ne laudam ca intre rude rurale.
2.   Deci, lieratura. trimis de
(17 iul 2008, 19:47:39
Paul Goguin, parca, spunea despre critici ca sunt ca pasarile care gainateaza capul unei statui. Cine stie mai bine decat mine ce este de valoare pentru mine? In rest totul este clar: cei mai mari specialisti in fotbal se afla in tribune. Daca marile nume ale literaturii (asa sunt considerate si nu de ieri si nici de putini) pot fi desfiintate, pentru cei mici ar trebui publicat un manual de harakiri. Nu mai scrieti baieti ca vine pogromul. In cate tari se vorbeste limba lui Rabindranath Tagore?
2.1  RE: Deci, lieratura. trimis de
(17 iul 2008, 20:15:01
Nimeni nu desfiinteaza pe nimeni, dar e normal sa existe diferite pareri si, peste ani, sa fie reconsiderate valorile. Tagore avea in spate un semicontinent (un miliard de oameni), dar a ajuns sa fie cunoscut prin... engleza. Citi cititori de engleza, spaniola, franceza citesc clasicii nostri? Si, apropo, citi cititori romani, mai ales din generatia laptopurilor si dvd-urilor citesc , in limba natala, clasicii nostri?! Intre noi fie vorba, punind titlului un semn de intrebare, nici M.R.Iacoban nu este chiar cu totul "pentru-contra".
3.   ? trimis de
(17 iul 2008, 22:53:01
Biblioteca pe care mi-am format-o de-a lungul anilor are ca fundament CLASICII LITERATURII ROMANE. Asa am fost invatat la scoala. Profesorul de limba si literatura romana a stiut sa ne insufle un imens respect fata de scriitorii romani, fata de operele lor. Si este bine ca e asa. (Cum altfel ?!?) In rest...... "De-o fi una, de-o fi alta, ce e scris si pentru noi, / Bucurosi le-om duce toate, de e pace, de-i razboi!"(Eminescu).

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Alte articole semnate de:
Cătălin MIHULEAC
Cătălin MIHULEAC
Mircea Radu IACOBAN
Mircea Radu IACOBAN

 

 

RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei