Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
sâmbătă, 3 mai 2008 - Anul XIII, nr. 102 (3783)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9762 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,717 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video
Mircea Radu IACOBAN

Mircea Radu IACOBAN


Să vezi şi să nu crezi!

Pre limba lui

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

În urmă cu mai bine de 40 de ani  eram în Elveţia, cu Naţionala de fotbal a României. Până la ora meciului, am tot căscat gura pe la vitrine şi-n super-market-uri, făcând pe clientul mofturos şi exigent; în cele din urmă, am ajuns la marele magazin universal „Jelmoli”. Chiar în stânga, lângă intrarea principală, era raionul cu jucării, unde aveam să asist la o scenă ciudată: un bunic grijuliu voia să-i cumpere nepotului ceea ce ţâncul de 5 ani îşi dorea de mult: locomotivă, vagonaşe, semnale, şine, gări miniaturale – întreg ansamblul funcţionând ceas (de, Elveţia!) cu o singură baterie de lanternă. Puştiul plângea cu sughiţuri: voia locomotivă electrică, refuzând gălăgios micul monstru nichelat ce azvârlea scântei pe coş şi-şi mişca năucitor harnaşamentul de biele şi manivele – adică, miniatura locomotivei cu aburi. Nu văzuse niciodată aşa ceva în realitate, fiindcă ţara cantoanelor îşi electrificase de mult întreaga reţea de căi ferate. Bunicul, da: îşi legănase cel puţin jumătate din călătoriile vieţii în acompaniamentul ritmat al pufăitului maşinii stephensoniene. Încerca, acum, să-i explice nepoţelului cum e cu pistonul, cu forţa aburului, cu cilindrii – puştiul, nu şi nu! Respingea agregatul complicat şi gălăgios pentru simplul motiv că nu ştia ce-i drăcia aia...

Cred că tinerii României de azi nu numai că n-au călătorit vreodată cu un tren remorcat de maşină cu aburi, dar nici n-au văzut mândria tehnicii veacului XIX altfel decât încremenită pe cine ştie ce linie îmburuienită a cutărui depou. Iar dacă nu joacă flăcările în cutia de foc, dacă n-auzi ţăcănitul pompei de aer, dacă nu simţi firişoarele de abur strecurate pe ici-colo, şi, mai ales, dacă n-auzi bătaia sacadată a aburului slobozit prin capul de emisie, n-ai cum avea urmă de sentiment pentru mormanul de fierărie ruginită. Mai ales dacă-ţi lipseşte legătura esenţială: amintirile.

 Maeterlinck spune undeva că „Tot ce a fost odată şi nu mai este azi îndeamnă la tristeţe, mai ales ce a fost frumos şi foarte fericit.” Pentru sus-semnatul, condeier de modă veche şi fecior de ceferist, locomotiva de odinioară mi se pare de-a dreptul frumoasă şi, oricum, mult mai... sinceră, cu întreg efortul la vedere, faţă de misterioasele cutii pe roţi diesel sau electrice. Iar tristeţea e alta: retragerea din scenă s-a făcut în nedreaptă tăcere, parcă apăsată de o ruşine vinovată. În alte ţări, încheierea capitolului tracţiunii cu aburi pe cutare secţie a fost însoţită de ample festivităţi şi cu ultime călătorii de adio.

Când se împlinesc cifre rotunde, se organizează spectaculoase reîntâlniri cu trecutul căilor ferate, urmărite cu interes şi simpatie de mii de oameni. La noi, chiar şi când, rar, au loc evenimente similare, le compromite gazetăria de doi bani. Citesc în „Jurnalul naţional” (23.IV, pag.7) că „s-a relansat mocăniţa braşoveană, după 116 ani, pe acelaşi traseu, Braşov-Zărneşti” şi că „vagoanele componente sunt cele care alcătuiau odată legendarul tren Orient Express.” Mai aflu că viteza maximă a „mocăniţei” (?) este de 40 km/oră, că a fost construită la Malaxa şi că, în timpul războiului, a transportat către front petrol românesc pentru uzul blindatelor germane. Ce avalanşă de prostii în numai câteva fraze!

Fotografia  noului „Dracula Express”, ataşată textului, ne arată că „mocăniţa” e-un ditamai Pacific 231, cel mai renumit tip de locomotivă din vechiul parc CFR, cu viteză maximă nu de 40 km/oră, ci... 126. Nici vorbă să fi fost construită în România, la Malaxa, ci de renumita firmă Maffei din München. N-a remorcat niciodată trenuri de marfă şi cu atât mai puţin către frontul de est, câtă vreme acolo liniile au... alt ecartament. Vagoanele legendarului Orient Express au fost şi au rămas în proprietatea firmei pariziene Vagon Lits. Să le fi făcut cadou franţujii... la Zărneşti? Minune mare!  Iar „mocăniţe” se numeau locomotivele-tender forestiere de linie îngustă (760 mm), nu vestitele super-Pacific... Pe vremea lui Heliade, era de înţeles îndemnul „scrieţi, băieţi, numai scrieţi româneşte”. Între timp, pretenţiile au crescut: se vrea gramatică, onestitate, inteligenţă, fler, har gazetăresc şi, deloc în ultimul rând, exactitate.

O foarte frumoasă poezie a lui Grigore Vieru îndeamnă pe cei ce nu pot comunica în limba lor, să tacă, tot în limba lor. Dacă-i greu să fie reînviată amintirea tot mai ştearsă şi mai tremurată a răposatei locomotive cu aburi prin prestaţia pixului, atunci gazetarul improvizat ar face bine să tacă. Pre limba lui.
În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Pre limba lui.
 Vizualizări articol: FLOOD/SPAM | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 9 voturi
Pre limba lui5.059

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   Cu mocanita la Paris trimis de
( 3 mai 2008, 13:44:16
Excelent articol...

Nu trebuie sa fii chiar in materie (desi se cam cere gazetarului, daca nu sa fie specialist, macar sa nu gafeze) ca sa stii ca Orient expresul Paris- Istambul, care trecea prin marele capitale ale Europei, "Titanicul" cailor ferate, performanta de bun gust, eleganta si de nivel aristocratic nu era o...mocanita.
2.   Din graba trimis de
( 3 mai 2008, 13:47:12
Mea culpa: marile capitale, nu marele ...
3.   Un alt punct de vedere trimis de
( 3 mai 2008, 17:58:10
Exista un tip de cititor care are ceva de c�stigat dintr-un articol eronat, oricare ar fi subiectul.

Nu este vorba de cititorul avizat care descopera imediat erorile strecurate �n articol mir�ndu-se �nca o data de c�t de slab informati sunt unii gazetari.

Nu este vorba nici de cititorul ignorant care citeste doar primele 2-3 r�nduri ale articolului si pentru care totuna-i daca spui ca "mocanita" e submarin atomic , avion cu reactie sau kayak cu zbaturi.

Este vorba de cititorul dornic de informatie care ,atunci c�nd subiectul unui articol �i trezeste interesul, se vede aproape obligat sa se documenteze pe cont propriu., marindu-si �n acest fel bagajul cultural.

�n rest ,daca ar trebui sa taca toti ziaristii care nu �ndeplinesc conditiile de "gramatica, onestitate, inteligenta, fler, har gazetaresc si exactitate " nu stiu zau daca am mai avea mass-media �n Rom�nia.

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Alte articole semnate de:
Cătălin MIHULEAC
Cătălin MIHULEAC
Mircea Radu IACOBAN
Mircea Radu IACOBAN

 

 

RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei