Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
sâmbătă, 8 dec 2007 - Anul XII, nr. 294 (3664)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9762 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,717 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video
Mircea Radu IACOBAN

Mircea Radu IACOBAN


să vezi şi să nu crezi!

Aburul

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)
Un sclav eliberat: aburul. Prim-responsabil de revoluţia industrială engleză, dar, în bună măsură, şi de întreg progresul tehnologic al omenirii până în pragul veacului XXI, aburul, învins, s-a retras în paşnice arii domestice. Vestita lui forţă a rămas să se exprime prin sforăitul oalei minune din bucătărie, ori prin ceaţa caldă ce învăluie călcătoriile fabricilor de confecţii. Înainte de a se deprinde cu locomotiva, românii au avut de a face cu hulpava locomobilă, care, necontenit hrănită cu snopi de paie, pufăia la ariile de treer, unde era privită cu respectul cuvenit unei culmi a tehnicii veacului. Generaţia mea a cunoscut enorma maşină cu un singur piston ce rotea alene zbaturile vapoarelor de pe Dunăre, în vreme ce fochiştii, negri până-n albul ochilor, încărcau scrâşnit lopeţile cu cărbuni, spre a le deşerta ritmic în infernul roşu al focarului. Mai toate uzinele electrice erau acţionate de maşini cu abur, ba chiar şi unele utilaje care, dacă am fi avut inspiraţia şi prevederea să le păstrăm, azi ar fi devenit nepreţuite piese de muzeu. Îmi amintesc, din copilărie, bizara făptură a compresorului cu abur ce se căznea să netezească kilometrii aşternuţi cu piatră cubică între Iţcani şi Suceava. Avea un coş subţire şi înalt, cu „ciupercă” para-scântei, în cutia de foc ardea motorină, şi mai avea un fluier răguşit, de locomotivă, care băga în sperieţi caii birjarilor, dar şi cucoanele de sub coviltir. O astfel de apariţie pufăitoare şi clămpănitoare ar uimi peste poate bucovinenii veacului XXI; cu tot primitivismul ei, şi-a făcut treaba, inclusiv cocoţată pe creasta rambleului către Şcheia al noii (pe atunci) căi ferate spre Dorna. Dar, desigur, exprimarea plenară a puterii aburului a izbutit-o locomotiva. Cândva (cine să mai ştie!) a gâfâit şi pe strek-ul ca urca pe coasta dealului Zamca şi ajungea în gara Suceava, situată cam pe locul în care s-a clădit magazinul universal „Bucovina”. Probabil că, în arhivele austriece, vor fi existând imagini ale fostei staţii Suceava, ale trenului cu trei vagoane pe două osii şi ale locomotivei tip 1-B construită la „turnătoria” Florissdorf de lângă Viena. Cât şi unde am scotocit până acum prin fondurile documentare ale bibliotecilor noastre, n-am dat peste astfel de fotografii din epocă. Sigur că vor fi existând totuşi pe undeva – ce interes ar prezenta pentru istoria urbei acum, când mai nimeni nu ştie c-a funcţionat cândva o cale ferată până-n inima târgului, de unde sucevenii luau trenul spre Lemberg şi, apoi, către Roman şi Iaşi! Acum 40 de ani, când mă aflam la Zürich, de unde aveam să transmit la radio cea mai răsunătoare umilire a fotbalului românesc (dacă se are în vedere totala lipsă de valoare a adversarului), acel faimos 1-7 cu Elveţia, am asistat la o scenă hazlie: la magazinul Jelmoli, un tătic generos voia să-i cumpere odraslei cea mai scumpă jucărie – o locomotivă în miniatură, care scotea fum şi scântei pe coş, fluiera, pufăia, şi-şi mişca sacadat bielele, învârtind roţile. Puştiul n-a vrut-o, pentru că nu înţelegea despre ce-i vorba: în ţara cantoanelor, parcă din totdeauna electrificată, nu mai stăruia nici legenda locomotivei cu aburi. Amintirile tatălui nu „rimau” cu cele ale fiului…Curând, scena s-ar putea repeta şi la noi. Cine să-şi mai amintească de bătrâna Pacific 231, care parcurgea distanţa Ploieşti-Bucureşti în 39 de minute, în vreme ce (vezi noul Mers al trenurilor), cu tehnica sofisticată de azi şi pe o cale ferată reconstruită evropeneşte, acelaşi tren accelerat, remorcat de locomotive electrice de zece ori mai puternice, are nevoie, pentru acelaşi traseu, de 43 de minute…
În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Aburul.
 Vizualizări articol: FLOOD/SPAM | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 1 vot
Aburul5.051

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Alte articole semnate de:
Cătălin MIHULEAC
Cătălin MIHULEAC
Mircea Radu IACOBAN
Mircea Radu IACOBAN

 

 

RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei

Reteta Zilei

Bucataria pentru toti Sushi din omletă şi legume 6 porţii - 20 minute + 2 ore la frigider 4 ouă4 linguri caşcaval ras300g telemea1 leg ceapă verde150g roşii mici4 linguri ulei de măslinecâteva frunze de busuiocsare, piper Spargeţi ouăle şi bateţi-le bine 3 minute. Adăugaţi... Citeşte