Pe data de 9 octombrie 2024, în baza Planului Teritorial Cadru de Acțiune la nivelul județului Suceava pentru siguranță școlară, al Acordului Cadru de Parteneriat pe linia prevenirii violenței fizice și psihologice în mediul școlar/ creșterea gradului de siguranță în incinta/zona adiacentă unităților de învățământ, încheiat cu Inspectoratul Școlar Județean Suceava și al Campaniei pentru creșterea gradului de conștientizare în ceea ce privește necesitatea asigurării unui climat optim de siguranță în mediul școlar „Tăcerea e tot violență. Vocea ta e soluția.”, lucrătorii din cadrul Inspectoratului de Politie Județean Suceava, Biroul Siguranța Școlară, au desfășurat o activitate cu caracter informativ-preventiv cu cadrele didactice ale Liceului Tehnologic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni, la care au participat aproximativ 100 de elevi. Activitatea a vizat următoarele aspecte: prevenirea infracțiunilor cu violență, prevenirea bullying-ului/cyberbullying-ului, prevenirea consumului de substanțe interzise, prevenirea portului fără drept de obiecte periculoase și răspunderea penală a minorilor.
În adolescență, tinerii se confruntă cu presiunea grupului, o etapă de explorare a lumii și a identității proprii. Un aspect esențial pe care îl învață este că lipsa unei informări corecte despre droguri, precum și despre consecințele lor, îi poate face vulnerabili și predispuși să cedeze presiunii de a fi percepuți diferit.
O iluzie pe care drogurile o promovează este falsa libertate. În realitate, consumul duce, mai devreme sau mai târziu, la pierderea identității proprii. Apar primele consecințe negative, cercul de prieteni se schimbă, iar primele victime își fac apariția.
Cei care consumă droguri adesea trăiesc cu impresia că nu au nicio problemă și că nu sunt dependenți. Dar nu este nevoie să aibă simptome fizice, precum tremuratul sau durerile, pentru a fi dependenți; simplul fapt că se gândesc constant la următoarea ocazie de a consuma indică deja un drum periculos. Această negare îi adâncește tot mai mult în consum.
Cu această ocazie, având în vedere creșterea fenomenului de trafic și consum de droguri în interiorul sau în apropierea unităților de învățământ, au fost discutate următoarele aspecte: principalele tipuri de droguri și efectele acestora; semnalele de alarmă în cazul consumului de droguri la elevi: printre acestea se numără scăderea interesului, atitudinea negativă, reducerea performanțelor școlare, absenteismul, perceperea școlii ca o corvoadă, problemele de disciplină, precum și prezența unor obiecte suspecte (ex: ochelari de soare, bancnote rulate, pliculețe transparente, folii de staniol, diverse medicamente, resturi vegetale uscate etc.), împreună cu mirosuri puternice, aromate sau înțepătoare; semnalmente (simptome, semne) care ar putea indica consumul de droguri: ochi roșii sau înlăcrimați, pupile dilatate sau constrânse, somnolență sau stare de apatie, dificultăți de exprimare, tuse persistentă, schimbări de personalitate, oscilații bruște de dispoziție, iritabilitate și scăderea capacității de concentrare; pașii de urmat în cazul suspiciunii de consum de substanțe interzise: conform Procedurii privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și personalului unității de învățământ, precum și al altor situații conexe din mediul școlar, inclusiv suspiciunile de violență asupra copiilor în afara acestuia.
Școala nu funcționează izolat, ci este parte integrantă a comunității și reflectă dinamica socială. Problemele cu care se confruntă, atât ca instituție, cât și ca mediu de formare a tinerilor, afectează întreaga societate. În acest context, asigurarea siguranței în unitățile de învățământ necesită un efort comun din partea tuturor celor implicați: părinți, profesori, autorități locale și alți actori sociali care pot contribui în mod concret la menținerea unui mediu școlar sigur.
Activitățile preventive vor continua, în baza Campaniei pentru conștientizarea în ceea ce privește necesitatea creșterii gradului de siguranță în mediul școlar „Tăcerea e tot violență. Vocea ta e soluția.”, care se va desfășura pe parcursul anului școlar 2024-2025.
Diana-Maria Poenaru