La Concursul Județean de Astronomie EQUINOX 2024, ediția a XXI-a, domeniul științific, organizat de Asociația Educatorilor Suceveni, în parteneriat cu Liceul cu Program Sportiv Suceava și Casa Corpului Didactic „George Tofan” Suceava, ce a avut loc pe data de 31.03.2024, au participat elevi ai Liceului Tehnologic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni, care au obținut premiile I la secțiunea a III-a - concurs de creații literare cu conținut astronomic - destinat elevilor din clasele III-XII. Participanții au putut prezenta creații literare în versuri sau proză, culegeri de ghicitori și alte subiecte inspirate de universul astronomiei. Cele mai reușite lucrări de la această secțiune sunt publicate într-un volum intitulat Caiete astronomice (ISSN-1943-7141), prima publicație astronomică din județul Suceava. Numele concursului vine de la faptul că data concursului a fost aleasă ca fiind cea mai apropiată sâmbătă de echinocțiul de primăvară.
Elevii care au reprezentat Liceul „Iorgu Vârnav Liteanu” au fost: Iacob Ana-Raluca, Pîrvu Ionela-Loredana, Popa Mariana-Cătălina și Strat Roxana-Mihaela, de la clasa a XI-a A - coordonate de doamna profesor de Fizică și Chimie, Vornicu Iuliana, alături de colega lor de clasă, Moisii Maria-Raluca - coordonată de doamna profesor de Limba Latină, Sburlea Cecilia și Bădărău Andreea-Georgiana, Aparaschivei Simona-Elena și Răileanu Maria-Evelina, de la clasa a X-a A - coordonate de doamna profesor de Fizică și Chimie, Dumitriu Elena-Gabriela.
Deși elevele participante provin din clase cu profil Uman, specializarea Filologie, acestea s-au arătat interesante de a participa la concurs, întrucât „universul i-a intrigat întotdeauna pe oameni, inspirându-le dorința de a-l explora îndeaproape și de a observa în cele din urmă Calea Lactee,” ne-a povestit doamna profesor de Fizică și Chimie Vornicu Iuliana. După ce au vizionat un documentar despre univers, elevii s-au implicat în dezbateri și proiecte, demonstrându-și fascinația față de acest capitol din materia Științe. Această disciplină, specifică claselor a XI-a și a XII-a de Uman, integrează Chimia, Fizica, Biologia și Matematica. „Abordarea mea a fost creativă din acest considerent”, a explicat doamna profesor Vornicu Iuliana. „M-am axat mai puțin pe calcule matematice și pe distanțe de ani-lumină și mai mult pe a-i ajuta să realizeze că suntem doar un grăunte de nisip în univers. Chiar dacă suntem mici, gândurile noastre se reflectă în această imensitate și nu rămân stocate, ci se întorc la noi așa cum le concepem.”
Creația literară a elevei Iacob Ana-Raluca, de la clasa a XI-a A, care i-a adus premiul I în cadrul concursului județean, se numește „Universul ascuns”. „Concursul a constat în scrierea unei poezii și realizarea unui desen cu tematică astronomică. Doamna profesor Vornicu Iuliana a venit cu ideea, care mi s-a părut destul de interesantă. I-aș sfătui și pe alții să participe deoarece este o experiență nouă care le îmbunătățește cunoștințele. Participarea la acest concurs m-a ajutat să mă dezvolt, atât din punct de vedere educațional, cât și personal, ridicându-mi nivelul de experiență,” a declarat Ana-Raluca.
Colega sa Pîrvu Ionela-Loredana a creat o poezie de patru strofe centrată pe tema astronomiei și a realizat și un desen semnificativ care să o completeze. Acest concurs a ajutat-o să-și descopere talentele ascunse, sporindu-i încrederea și inspirând-o să participe la mai multe concursuri pe viitor.
Popa Mariana-Cătălina, din aceeași clasă, a fost inspirată să participe la concurs de doamna profesor Vornicu Iuliana, care i-a oferit sprijinul necesar pentru a explora noi perspective și a-și îmbunătăți tehnicile de scriere. Pentru concurs, ea a scris o poezie intitulată „Perfecțiunea Universului”, îmbinând elemente astrologice cu tema iubirii, în loc să se concentreze doar pe fenomenele științifice. Experiența a fost atât interesantă, cât și incitantă, permițându-i să-și aplice stilul creativ unic la o temă familiară. Concursul „Equinox” a ajutat-o să se dezvolte din punct de vedere educațional, stimulându-i creativitatea și îmbunătățindu-i capacitatea de a aborda subiecte complexe într-un mod original și creativ.
„Natura și tot ceea ce ne înconjoară merită un moment de apreciere și de reflecție asupra existenței lor”, a remarcat eleva Strat Roxana-Mihaela, din aceeași clasă. „În elaborarea poeziei „Oamenii, un univers”, am căutat să transmit emoțiile, sentimentele și gândurile pe care le nutresc față de această lume și față de ceea ce se află dincolo de ea. Îi încurajez pe cei interesați să participe să o facă deoarece eforturile lor vor fi apreciate și valorizate. În plus, reprezintă o oportunitate de a descoperi și de a învăța lucruri noi”, a adăugat Roxana-Mihaela.
Colega lor de clasă Moisii Maria-Raluca își găsește alinarea în scris, considerând că este cea mai bună formă de evadare: „M-am străduit să surprind cu fidelitate sentimentele de dor și de iubire imposibilă împărtășite de Soare și Lună, împletind aspecte ale călătoriei mele personale. Prin poemul „Soarele și Luna”, aprofundez tema iubirii dintre ființele celeste sortite unei separări eterne, dar unite de o afecțiune durabilă. Această creație încorporează, de asemenea, meditații introspective despre dorință și speranță.” Maria-Raluca își sfătuiește colegii să scrie autentic, din inimă, îmbrățișând vulnerabilitatea și asigurându-se că fiecare cuvânt are o semnificație. Ea subliniază importanța unei atenții meticuloase la detalii, reflectând asupra modului în care participarea la concurs i-a perfecționat abilitățile de scriere și i-a aprofundat capacitatea de a articula gândurile. „Am căpătat încredere și am acceptat criticile constructive”, a precizat ea.
„Doamna profesoară Dumitriu Elena-Gabriela mi-a recomandat un concurs interesant, care presupunea crearea unei narațiuni literare care să încorporeze termeni specifici din domeniul lexical al astronomiei. Motivația mea de a participa a pornit de la dorința persistentă de a mă afirma și de a mă implica în proiecte educaționale care mă provoacă să îmi urmăresc zilnic aspirațiile. Mai degrabă decât o pregătire intensă, demersul meu a presupus o atenție sporită la lucrările literare anterioare și solicitarea de sfaturi de la specialiști atunci când am avut dubii. Experiențele anterioare în cadrul concursurilor literare au servit drept lecții valoroase pentru a învăța din greșeli și pentru a insufla disciplină. Prezentarea mea s-a întins pe aproximativ două pagini A4, urmărind să pun în valoare creativitatea și un stil personal în exprimarea ideilor despre tărâmul ceresc. Am împărtășit o anecdotă din viața reală care implică participarea mea și victoria ulterioară la un concurs literar de astronomie, datorită cadrelor didactice care m-au sprijinit. Acest concurs mi-a întărit convingerile și mi-a consolidat credința în puterea consecvenței pentru a-mi atinge obiectivele în viață,” ne-a mărturisit eleva Bădărău Andreea-Georgiana, de la clasa a X-a A.
Colega sa Aparaschivei Simona-Elena a realizat un text liric care se adâncește în complexitatea universului și a elementelor sale constitutive. „Această competiție a stimulat o mai mare implicare și ambiție în mine deoarece mi-am vărsat pe hârtie gândurile, opiniile și emoțiile profunde despre lumea noastră. Participarea la acest proiect mi-a adus o bucurie imensă și aștept cu nerăbdare edițiile viitoare, la care voi putea contribui în continuare. Îi mulțumesc din suflet doamnei profesor Dumitriu Elena-Gabriela, a cărei încurajare neclintită și sprijin necondiționat au fost de neprețuit.”
Răileanu Maria-Evelina, elevă în aceeași clasă, a fost inspirată de pasiunea sa profundă pentru astronomie și din dorința de a-și pune la încercare cunoștințele în domeniu. Pentru a se pregăti pentru concurs, s-a dedicat studierii cărților, participării la workshop-uri și scufundării în simulări ale concursurilor anterioare. Proiectul ei câștigător, un poem minuțios și detaliat, a aprofundat formarea și evoluția sistemului solar, accentuând descoperirile recente. „Cel mai valoros sfat pe care îl pot oferi colegilor mei este să își urmeze pasiunile cu ardoare, să se pregătească cu sârguință și să îmbrățișeze oportunitatea de a-și testa cunoștințele fără teamă”, a subliniat ea. Participarea la competiție nu numai că i-a perfecționat abilitățile de cercetare, dar i-a și lărgit înțelegerea cosmosului.
Concursul de astronomie „Equinox” a fost inițiat de către Dimitrie Olenici, fost muzeograf la Planetariul și Observatorul Astronomic din Suceava și Maria Pavelescu, președintele Asociației Educatorilor Suceveni.
Diana-Maria Poenaru