Vineri, pe data de 23 februarie 2024, în ajun de Dragobete, la Centrul de Documentare și Informare de la Liceul Tehnologic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni a avut loc activitatea „Dă-ţi întâlnire cu o carte!”, organizată de către echipa de elevi voluntari ai C.D.I. și membrii Consiliului Școlar al Elevilor.
Aflat la a VI-a ediție, proiectul continuă să se dezvolte, fiind susținut de entuziasmul și implicarea din ce în ce mai mare a elevilor în activități extracurriculare, în special de interesul acestora pentru lectură. Elevii implicați în organizare au selectat un număr de 30-35 de titluri din literatura română și internațională pentru ciclurile gimnaziale și liceale, pe care le-au învelit în hârtie de ziar și împodobit cu scurte descrieri pe inimioare de hârtie, care indicau genul, limba și temele centrale. Într-o introducere anticipativă la Dragobete, elevii și cadrele didactice s-au îmbarcat într-o experiență de book dating, selectând un titlu pentru a-l explora.
„Am inițiat acest proiect acum 6 ani și sunt extrem de încântată că frâiele sunt acum în mâinile elevilor noștri, care au organizat în acest an o activitate de excepție. Pe lângă cărțile alese și împachetate cu dragoste și responsabilitate, voluntarii C.D.I. au oferit participanților semne de carte confecționate de ei, o ceașcă cu ceai și multă voie bună. Îmi doresc din suflet ca la fiecare ediție să câștigăm cât mai mulți cititori, iar pe termen lung cartea să devină activitate zilnică,”ne-a povestit inițiatoarea proiectului, doamna profesor Ana Maria Briana Belciug, director-adjunct.
Activitățile de promovare a lecturii în școli joacă un rol vital în cultivarea dragostei pentru învățare și literatură pe tot parcursul vieții, echipându-i pe elevi cu instrumentele de care au nevoie pentru a reuși din punct de vedere academic și personal. Prin încurajarea unei comunități de cititori pasionați, școlile nu numai că le dau elevilor posibilitatea de a explora noi lumi și idei, dar le insuflă și o apreciere profundă pentru puterea cuvintelor de a modela mințile și inimile.
Aceste aspecte au fost sesizate și de către eleva Alina-Iuliana Neamțu, din clasa a XII-a, membră a echipei de voluntari ai C.D.I, care vede cititul o etapă esențială în călătoria fiecăruia în viață, întrucât „o persoană versată în literatură este considerată a fi cultivată în toate aspectele vieții.” De asemenea, spune ea, selecția de cărți a stârnit bucurie în rândul elevilor și o sete de explorare. Pentru mulți dintre ei, o nouă pasiune de a pătrunde în tărâmuri pline de imaginație și personaje remarcabile a fost descoperită.
Obiectivele generale ale proiectului au acoperit un spectru de ambiții: de la promovarea înțelegerii culturale în rândul elevilor la cultivarea dragostei pentru literatura de calitate, de la crearea de conexiuni interpersonale și munca în echipă la cultivarea incluziunii și a deschiderii.
Pentru eleva Maria-Raluca Moisii din clasa a XI-a, președintă a Consiliului Școlar al Elevilor, integrarea elevilor din mai multe niveluri școlare și ambianța comunitară au reprezentat obiectivul primordial. Pe măsură ce elevii de gimnaziu și de liceu deopotrivă s-au cufundat în călătoria antrenantă de explorare, aceasta a servit ca un mijloc remarcabil de a-i uni și de a cultiva un entuziasm colectiv pentru literatură. „Dă-ţi întâlnire cu o carte!” nu a fost doar o activitate școlară: a fost o călătorie emoțională și culturală. În calitate de participant și organizator, am simțit că fac parte din ceva cu adevărat special. Această experiență a consolidat și mai mult iubirea mea pentru lectură și a subliniat importanța pe care cărțile o au în viața noastră”, a mai completat Raluca.
Cu 30 de zile alocate pentru lectură, anticiparea crește pentru marele punct culminant: evenimentul „Un ceai, o carte, o prăjitură”, ce va avea loc pe data de 2 aprilie 2024. Aici, participanții se vor reuni tot la Centrul de Documentare și Informare de la Liceul Tehnologic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni pentru a face schimb de idei și impresii culese din călătoriile lor literare, promovând o cultură vibrantă a experiențelor de lectură împărtășite.
Diana-Maria Poenaru