În perioada 7-11 octombrie 2019, trei cadre didactice (prof. Gaşpar Loredana, prof. Hopulele Bogdan şi prof. Nistor Bogdan) şi patru elevi, de la Colegiul Tehnic „Al.I. Cuza” Suceava, au participat la Mondovi, Italia, la schimbul de bune practici „Pericolele Internetului: Comportamentul agresiv şi adicţia internetului. Cyberbullyingul” din cadrul proiectului Erasmus + „Pericolele şi oportunităţile Internetului”, iniţiat de Colegiul Tehnic „Al.I. Cuza” Suceava.
La acest parteneriat şcolar au participat elevi de la Colegiul Tehnic „Al.I. Cuza” Suceava din România, Gurlek Nakipoglu Anadolu Lisesi din Turcia, IES Guadalpena din Spania, Staatliche Fach und Berufsoberschule Erlangen din Germania, Instituto Istruczione Superiore Giolitti Bellisario din Italia şi IX Liceul Ogolnpksztalcace Sosnowiec din Polonia. Aceştiaau participat la activităţi concepute pentru a face faţă provocărilor dependenţei de calculator şi comportamentelor agresive.
Obiectivele proiectului au vizat stimularea gândirii reflective asupra diferitelor cazuri sau comportamente agresive; crearea de grile structurate, organizate pe arii de investigare şi descriptori, pentru a ajuta profesorii, părinţii şi elevii să detecteze situaţii riscante; realizarea unei analize comparative a legislaţiilor din ţările participante despre comportamentul agresiv pentru a evidenţia punctele forte şi punctele slabe; îmbunătăţirea abilităţilor de limbă engleză şi TIC prin dialog intercultural.
Participanţii au desfăşurat activităţi cum ar fi: jocuri de rol, observarea unei lecţii - „Recepţie turistică”; workshop pe tema „Cybercrime şi legea”; workshop cu experţi pe tema „Dependenţă şi comportamente agresive pe Internet”.
Metodologia parteneriatului de schimb şcolar a presupus ateliere, studii de caz (foşti elevi de la şcolile partenere au vorbit în filme scurte despre experienţa lor ca persoane dependente de internet şi despre modul în care au depăşit această problemă), dezbatere, învăţare de la egal la egal.
Beneficiile pentru elevi au fost: familiarizarea cu sistemele de învăţământ din alte şcoli europene datorită contactului cu studenţii din alte ţări europene; dezvoltarea unei atitudini pozitive faţă de proiectele europene şi valorile sociale, lingvistice şi culturale ale UE; identificarea comportamentului agresiv şi dependenţei de internet; stimularea gândirii reflective asupra diferitelor cazuri sau comportamente agresive; analizarea comparativă a legislaţiilor din ţările participante despre comportamentul agresiv pentru a evidenţia punctele forte şi punctele slabe; îmbunătăţirea nivelului de engleză.
În una din zile, participanţii s-au întâlnit cu primarul localităţii Mondovi - Adriano Paolo şi cu reprezentanţi ai presei locale. Participanţii au avut parte şi de numeroase vizite culturale în zona Piemonte: tur ghidat în Mondovi, Vicoforte, zona viticolă Langhe (Castelul Grinzane Cavour, Barolo), Torino (Muzeul egiptean, „Mole Antonelliana”, clădirile istorice).
Au consemnat,
prof. Gaşpar Loredana, prof. Hopulele Bogdan şi prof. Nistor Bogdan
Colegiului „Al.I. Cuza” Suceava