În perioada 6-12 aprilie 2019, profesorii Lucian Arhire, Horaţiu Dorin Neacşu şi Marian Rebei de la Colegiul Tehnic „Alexandru Ioan Cuza” Suceava au participat la o mobilitate Erasmus+ în oraşul Alcalá de Henares, comunitatea Madrid, Spania. Mobilitatea face parte din proiectul colegiului intitulat Împreună împotriva absenteismului, finanţat prin programul Erasmus+ KA1. Mobilitatea a fost în fapt un stagiu de formare cu titlul Coaching in educational contexts to reduce early school leaving, la care au fost prezenţi 27 de participanţi, dintre care 17 români din judeţele Dâmboviţa, Dolj, Iaşi, Neamţ şi Suceava, şapte din Turcia, doi din Austria şi unul din Finlanda.
Sesiunile iniţiale ale cursului au oferit posibilitatea participanţilor de a se familiariza cu metode şi exemple de bune practici în vederea gestionării fenomenului de absenteism şi, mai ales, abandon şcolar. Prezentările formatorilor şi discuţiile dintre aceştia şi participanţi au vizat aspecte teoretice şi practice pentru înţelegerea conceptelor de absenteism şi părăsirea timpurie a şcolii sau abandon şcolar în contextul UE. Abandonul şcolar este cauzat de o serie de factori socio-economici şi creează consecinţe cu impact negativ în plan personal şi la nivelul societăţii. Prin urmare, abandonul şcolar necesită o abordare şi gestionare de tip integrat în care iau parte toţi factorii implicaţi în educaţie: conducerea şcolii, colectivul de cadre didactice, părinţi, consilierul/psihologul şcolar, IŞJ şi reprezentanţi ai comunităţii locale (primărie, consiliul local, poliţie, agenţi economici).
Partea a doua a stagiului de formare a vizat cunoştinţe teoretice şi metode aplicative care pot contribui la gestionarea stărilor emoţionale cu impact negativ şi la reducerea stresului din mediul şcolar. De exemplu, tehnica eliberării emoţionale (engl. EFT) poate fi aplicată pentru a facilita o stare de bine în plan mental, emoţional şi fizic în procesul de predare-învăţare-evaluare. O astfel de tehnică, împreună cu prezentarea conţinuturilor de predare-învăţare într-un mod atractiv şi modern, poate dezvolta şi asigura un climat educaţional prietenos şi relaxant care redefineşte interrelaţionarea din cadrul şcolii, conducând în timp la creşterea concentrării şi încrederii în sine, îmbunătăţirea rezultatelor şcolare şi la reducerea absenteismului şi abandonului şcolar.
Mobilitatea a inclus şi două activităţi socio-culturale care au vizat socializarea între participanţi, schimbul de informaţii privind anumite aspecte ale sistemelor educaţionale şi cunoaşterea istoricului socio-cultural al unui oraş inclus în patrimoniul UNESCO datorită centrului său istoric care găzduieşte casa memorială Miguel de Cervantes, una dintre cele două mai vechi arhiepiscopii spaniole şi una dintre cele mai vechi universităţi din lume.
Prof. MarianRebei