În data de 26 martie, la Institutului Francez din Bucureşti, a avut loc Conferinţa franco-română privind educaţia şi formarea profesională, acţiune organizată de Ambasada Franţei în România, Institutul Francez din România în parteneriat cu Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) şi cu Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic (CNDIPT) şi care se înscrie în calendarul acţiunilor de cooperare bilaterală franco-română în domeniul educaţiei, pentru anul 2018.
Scopul acţiunii a fost de a favoriza schimburile de idei privind organizarea învăţământului profesional dual din Franţa şi România, exprimarea şi prezentarea domeniilor de expertiză şi de schimb de experienţă între cele două ţări, prezentarea nevoii de forţă de muncă a întreprinderilor, respectiv prezentarea de bune practici privind modalităţile de adaptare a ofertei de formare a unităţilor de învăţământ pentru a răspunde nevoilor pieţei forţei de muncă.
În prima parte a dimineţii, s-au evidenţiat beneficiile învăţământului profesional şi tehnic, accentuând ideea că elevii care parcurg acest sistem de formare au numeroase beneficii pe parcursul şcolarizării, dar mai ales după formarea propriu-zisă prin posibilitatea de a accesa locuri de muncă pe piaţa românească, dar şi internaţională.
S-a pus apoi accentul pe importanţa dezvoltării învăţământului dual. Au fost remarcate avantajele pe care le au elevii care urmează filiera duală: dobândirea unei experienţe timpurii în relaţie cu un potenţial loc de muncă, posibilitatea continuării studiilor în funcţie de interesele profesionale şi potenţialul individual de dezvoltare, bursa profesională oferită de stat, bursa oferită de operatorul economic, în condiţiile stabilite prin contractul de practică. Se doreşte ca firmele angajate în învăţământul dual să beneficieze de facilităţi fiscale pentru cheltuielile efectuate de agenţii economici pentru organizarea şi desfăşurarea ÎPT, inclusiv dual. Ca perspective de dezvoltare s-a menţionat faptul că, dacă în anul şcolar 2017-2018 funcţionează în învăţământul dual 103 clase, 2.568 elevi şi 227 operatori economici, proiectul planului de şcolarizare pentru anul 2018-2019 prevede 194 de clase, 5.328 de locuri şi 452 operatori economici implicaţi.
Un alt subiect important pe agenda de discuţii a zilei, s-a referit la dispozitivele care au contribuit la scăderea ratei abandonului şcolar în Franţa. Printre măsurile de stopare a fenomenului s-au menţionat: prevenirea, remedierea, dar mai ales o mai bună orientare profesională cu origini în clasele gimnaziale.
În continuare au fost oferite câteva soluţii de promovare şi valorizare a filierelor de formare profesională. Un prim pas spre o mai bună orientare profesională ar putea fi făcut încă de la vârsta de 13-14 ani prin vizite ale elevilor de gimnaziu în licee profesionale, prin organizarea de forumuri, de mini-stagii profesionale, ziua porţilor deschise, concursuri.
Vorbitorii francezi au abordat în continuare teme precum: „Cum să răspundem nevoilor de formare ale companiilor” şi „Care este viitorul învăţământului profesional în Franţa”, oferind astfel participanţilor români idei şi soluţii la problemele cu care se confruntă şcoala românească şi accentuând ideea că reuşita învăţământului dual o reprezintă alianţa şi încrederea reciprocă între cei patru factori implicaţi: elevi, părinţi, agenţi economici şi profesori.
Prof. AdrianaDUCEAC