Începând din septembrie 2017, Şcoala Gimnazială ,,George Voevidca” din Câmpulung Moldovenesc implementează proiectul “Edrkinder – Montessori for adolescents“, realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Erasmus+, acţiunea KA2 – parteneriate strategice în domeniul şcolar, cu numărul de referinţă 2017-1-PL01-KA219-038429_5, proiect care se desfăşoară pe o perioadă de doi ani, până în august 2019.
Partenerii de proiect sunt: CDBWMS Children’s House Sp. z o. o. (Ltd.), Varşovia, Polonia; Montessori-Initiative Viena, Austria; Şcoala Gimnazială ”George Voevidca” Câmpulung Moldovenesc, România; Mesleki Teknik Ortaöğretim, Nevşehir, Turcia; Platon M.E.P.E., Ganochora, Grecia, şi Gymnázium Duhovka s.r.o., Praga, Republica Cehă. Dintre acestea, şcolile din Polonia, Austria şi Cehia funcţionează conform principiilor pedagogiei Montessori, iar şcolile din România, Grecia şi Turcia funcţionează conform sistemului naţional de educaţie.
Iniţiată de medicul şi pedagogul italian Maria Montessori, metoda se caracterizează, în linii mari, ca o metodă prin care copiii sunt percepuţi ca ceea ce sunt de fapt şi prin care li se creează un mediu propice dezvoltării potenţialului lor spiritual, emoţional, fizic şi intelectual, ca membri ai unei familii, ai comunităţii, ai Universului.
Într-o şcoală care a adoptat pedagogia Montessori, profesorul organizează activitatea, este cel care ajută şi înlătură piedicile, este doar un asistent care intervine la nevoie. Într-o clasă Montessori activitatea este individuală, se lucrează în linişte, disciplinat, elevul urmează un plan de lucru individual
Obiectivul proiectului constă în consolidarea potenţialului liderului şi partenerilor de proiect prin schimbul de experienţă în domeniul Montessori Erdkinder, stabilirea cooperării între şcoli şi popularizarea elementelor tipice ale metodei Montessori pentru adolescenţii cu vârste mai mari de 12 ani.
Publicul ţintă vizează cadrele didactice, managementul şcolilor partenere implicate în programul Montessori Erdkinder, precum şi cei interesaţi de extinderea domeniului sau de includerea acestei metode în activităţile din şcoala lor şi elevii şcolilor partenere în vârstă de 12 ani sau mai mult, care participă la sistemele de învăţământ obligatorii, Montessori sau Montessori Erdkinder.
Prin derularea acestui proiect, Şcoala Gimnazială ,,George Voevidca” îşi propune să introducă în curriculum elemente din pedagogia metodei Montessori prin alegerea şi selectarea acelor elemente care ar aduce noul în tradiţional, care să-l ajute pe copil să găsească plăcere în actul de a învăţa. Cadrele didactice vor participa la cursurile de formare în pedagogia Montessori prevăzute în calendarul activităţilor proiectului, formatori fiind profesorii polonezi, austrieci şi cehi. Cele mai multe dintre aceste activităţi sunt desfăşurate într-un mod interdisciplinar, implicând diferite clase şi subiecte.
Produsele finale planificate pentru a fi postate de elevi pe platforma on-line eTwinning sunt: Logoul proiectului; O prezentare "Şcoala mea Montessori Erdkinder". Partenerii din Turcia, România şi Grecia vor prezenta elemente ale Montessori Erdkinder care sunt folosite în activitatea lor; o prezentare pentru un sezon al anului intitulat "Primăvara/vara/toamna/iarna într-o grădină Erdkinder” - o muncă sezonieră în grădina şcolii; Antreprenorial/Economie/Management. Partenerii vor folosi programul eTwinning pentru a prezenta în orice formă exemple de proiecte de dezvoltare a afacerilor elevilor în şcolile lor (de exemplu, organizarea unei excursii, vânzarea unor produse preparate/confecţionate, gestionarea bugetului pentru cumpărături).
Primul eveniment comun de formare a personalului didactic a avut loc în Montessori-Schule Prein an der Rax, Austria, în perioada 19-23.02.2018, trainer prof. Saša Lapter din şcoala gazdă. La această mobilitate au participat 2 profesori din Polonia, 2 profesori din Grecia, 1 profesor din Turcia, 2 profesori din Austria, 1 profesor din Cehia şi 3 cadre didactice din şcoala noastră: prof. Lăcrămioara Băcanu, prof. înv. primar Anca Călinescu şi prof. înv. primar Camelia-Nicoleta Uriciuc.
În timpul vizitei la Şcoala Primară Montessori (0-3 şi 3-6 ani) şi Elementară (6-12 ani) din Viena, am asistat la desfăşurarea orelor de predare prin metoda Montessori şi ne-am familiarizat cu materialele didactice specifice.
A doua întâlnire transnaţională a coordonatorilor de proiect a avut loc tot în şcoala Montessori-Schule Prein an der Rax, Austria, în perioada 19-20.02.2018, în cadrul căreia au participat directori şi profesori din cele 6 ţări partenere. Au fost prezentate activităţile din lunile următoare şi metoda de finanţare a acestora, s-au stabilit responsabilităţi, modul de lucru pe platforma eTwinning şi Mobility Tool.
De comun acord am stabilit ca şcoala noastră să fie gazda celei de-a treia întâlniri transnaţionale de proiect şi a celei de-a doua sesiuni de training, în perioada 21-22.05.2018, respectiv 21-25.05.2018.
Coordonator de proiect în şcoală, prof. Lăcrămioara Băcanu