În lunile noiembrie şi decembrie, Facultatea de Ştiinţe ale Educaţiei din cadrul Universităţii „Ştefan cel Mare” din Suceava a derulat un stagiu de formare pentru profesorii din învăţământul primar şi preşcolar, având ca temă promovarea rezilienţei în şcoală.
Stagiul face parte dintr-o etapă de pilotare a unui curriculum de formare profesională prin studii de masterat pentru profesori, elaborat în cadrul unui proiect european de cooperare strategică în domeniul educaţiei universitare: ENRETE - Enhancing Resilience through Teacher Education. Proiectul este coordonat de Universitatea din Malta şi se derulează prin cooperarea a şase universităţi europene: Universitatea Creta, Universitatea de Medicină Rijeka, Croaţia, Universitatea Lisabona, Universitatea Pavia din Italia şi Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava, fiind finanţat prin programul european ERASMUS+.
Fondat sub grantul ERASMUS+, proiectul ENRETE („Creşterea rezilienţei prin formarea profesorilor”) îşi propune formarea profesorilor pentru întâmpinarea nevoilor emoţionale ale elevilor şi dezvoltarea rezilienţei la aceştia. Proiectul doreşte să creeze un masterat european în rezilienţă, prin care să propună instruirea cadrelor didactice în a promova rezilienţa la copii şi tineri în şcoli, precum şi în alte situaţii de viaţă.
Rezilienţa reprezintă capacitatea umană de a face faţă adversităţii, cu succes, într-un mod adaptat şi sănătos, şi se poate învăţa într-un context formal, dirijat de cadre didactice cu pregătire specifică. Scopul general al proiectului urmăreşte crearea unor medii de învăţare care să promoveze rezilienţa şi creşterea personală a elevilor marginalizaţi, oferindu-le acestora instrumentele, resursele şi contextele de studiu care le facilitează atât învăţarea şcolară şi academică, cât şi cea socială şi emoţională, având drept consecinţă includerea lor în viaţa socială, ca cetăţeni activi.
Proiectul vizează elaborarea a nouă module ce urmăresc dezvoltarea competenţei educatorilor de a răspunde şi de a se adresa nevoilor de învăţare, sociale şi emoţionale ale elevilor aflaţi într-o situaţie de risc în ce priveşte dezvoltarea şi educaţia.
După stadiul de pilotare vor urma activităţi de revizuire a curriculumului, iar în luna mai, la Suceava, se va organiza un amplu eveniment de multiplicare a informaţiilor dezvoltate în cadrul proiectului.
Facultatea de Ştiinţe ale Educaţiei - Universitatea „Ştefan cel Mare” Suceava