Este un lucru binecunoscut că în învăţământul preuniversitar din România se privilegiază latura teoretică a cunoaşterii, în detrimentul dezvoltării de abilităţi şi competenţe necesare tinerilor pentru a deveni adulţi responsabili.Centrul de Studii Sociale şi Educaţie Civică Suceava (CSsEc) este iniţiatorul unui proiect ambiţios, care şi-a propus să crească implicarea civică a tinerilor între 14 şi 19 ani din judeţul Suceava, să îi determine să integreze principiile democratice în viaţa personală şi să producă modificări benefice în societate.
"Democraţia suntem noi, implică-te şi tu!"este un proiect finanţat de Fondul pentru Inovare Civică, un program dezvoltat de Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile în parteneriat cu Romanian - American Foundation şi Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe, cu sprijinul Raiffeisen Bank.
Perioada de implementare este 15 februarie-15 octombrie 2016, iar liceele în care se desfăşoară activităţile proiectului sunt: Colegiul "Alexandru cel Bun" Gura Humorului, Colegiul Naţional "Mihai Eminescu" Suceava, Colegiul Naţional "Nicu Gane" Fălticeni, Colegiul "Andronic Motrescu" Rădăuţi, Liceul Teoretic "Ion Luca" Vatra Dornei, Liceul Tehnologic "Ion Nistor" Vicovu deSus, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Judeţean Suceava.
Grupul ţintă al proiectului este constituit din 120 de tineri şi 12 profesori din judeţul Suceava, care participă la program şi primesc sprijin pentru înfiinţarea unor cluburi de educaţie pentru democraţie în liceele lor.
Coordonatorul proiectului este Ana Maria Rusu, profesor de ştiinţe socio-umane la Colegiul "Alexandru cel Bun" din Gura Humorului, iar din echipa de proiect fac parte Laurenţa Hacman, preşedinte CSsEc şi profesor de ştiinţe socio-umane la Colegiul Naţional "Mihai Eminescu" din Suceava, Daniel Rusu, profesor de ştiinţe socio-umane la Colegiul "Alexandru cel Bun" din Gura Humorului, Andrei Tănăsescu, student la Facultatea de Matematică-Informatică din Bucureşti şi Mihaela Buzec, Studentă la Facultatea de Litere a UBB Cluj, ambii membri CssEc.
Noutatea acestui proiect constă în aplicarea unei metode inovatoare în domeniul educaţiei pentru democraţie, metodă extrem de apreciată şi folosită în contexte non formale în ţări precum Germania, Austria, Polonia şi Danemarca, dar complet necunoscută în România.
Metoda Betzavta este dezvoltată de Institutul Adam din Israel şi are la bază o serie de strategii bazate pe ideea de joc. Jocurile Betzavta creează situaţii în care participanţii exersează în mod direct, fără să teoretizeze, modul în care funcţionează democraţia. Miza acestei metode este să ajute indivizii să conştientizeze modul în care se comportă, cum iau decizii, ce prejudecăţi îi ghidează, cum apar conflictele în societate şi să caute soluţii democratice în rezolvarea problemelor. In jocurile Betzavta ei înţeleg de ce nu ies unii oameni la vot şi care sunt consecinţele acestui fapt, cum se fac legile într-un stat, ce criterii prevalează în alegerea unui conducător. Participanţii experimentează în mod direct modul în care apar prejudecăţile şi cum etichetăm oamenii în societate, discriminându-i după rasă, etnie sau naţionalitate.
Toate workshopurile Betzavta au drept concept cheie democraţia şi asigură acel echilibru necesar între acumularea de cunoştinţe teoretice şi dezvoltarea de abilităţi şi competenţe de cetăţenie activă.
Libertatea şi Egalitatea, ca valori în sine, formează temelia unui sistem democratic.
Scopul metodei Betzavta constă în recunoaşterea dreptului la libertate, pentru fiecare individ, în mod egal. Acest scop se concretizează prin analizarea comportamentelor fireşti ale oamenilor. Cum îi afectează libertatea noastră pe ceilalţi, cât de conştienţi suntem de cât de mult spaţiu „ocupă” libertatea noastră într-un grup? Conştientizarea propriului comportament duce la o mai bună înţelegere atât a nevoilor proprii, cât şi a nevoilor celorlalţi. La sfârşitul unei sesiuni Betzavta, participanţii nu sunt neapărat superiori în ceea ce priveşte moralitatea, dar devin mult mai conştienţi de momentele în care se comportă într-un mod mai puţin democratic. Această abilitate de a fi conştient se cultivă prin practică, ceea ce conduce la o mai bună comunicare în societate.
Proiectul "Democraţia suntem noi, implică-te şi tu!" facilitează experimentarea directă a libertăţii şi egalităţii, prin implicarea în deciziile luate de grup, dar şi prin analizarea propriului comportament în situaţiile date. Activităţile propuse în cadrul proiectului atrag atenţia tinerilor asupra unor probleme de actualitate şi pot avea în timp un impact considerabil asupra societăţii.
Prof. Ana Maria Rusu