Pentru a se ridica la standardele europene în domeniul educaţiei este foarte important pentru un cadru didactic să vină în contact cu sisteme educaţionale din alte ţări. Gândindu-se la aceste lucruri, două cadre didactice din Şcoala Gimnazială „Constantin Morariu” Pătrăuţi, Departamentul GPN Pătrăuţi, au participat la unul dintre cursurile oferite de SEE GRANTS Mecanismul Financiar Norvegian 2009-2014, emis de Islanda, Principatul Liechtenstein şi Regatul Norvegiei, prin Fondul pentru Relaţii Bilaterale Programul RO01 – Asistenţă tehnică şi Fondul Bilateral la Nivel Naţional – Sprijin pentru deplasări - Vizite de studiu pentru factori de decizie din domeniul educaţional, această acţiune acordând sprijin financiar specialiştilor din instituţii eligibile din România pentru efectuarea de vizite în instituţii similare din oricare ţară participantă la Programul SEE GRANTS: Islanda, Principatul Liechtenstein şi Regatul Norvegiei. În cadrul acestui fond se finanţează proiecte/acţiuni, individuale sau în parteneriat, de colaborare, schimb de experienţă, transfer de cunoştinţe şi bune practici între beneficiari şi entităţi din Statele Donatoare, alte state beneficiare şi România. Activităţile eligibile ce pot fi finanţate sunt: organizarea de conferinţe şi seminarii pe teme de interes comun, cooperare tehnică şi schimb de experţi, formarea pe termen scurt, vizite de studiu, elaborarea de rapoarte şi studii etc., iar rata de finanţare este de 100%.
Vizita de studiu a fost organizată laLeikskóli Dvergasteinn, o instituţie de învăţământ preşcolar din Reykjavík,şi s-a desfăşurat în perioada 2-6 mai 2016 în Islanda. Vizita de studiu a fost coordonată de profesorii Elín Mjöll Jónasdóttir, Halldóra Guðmundsdóttirşi Sigga Sigríður Sólveig Þormóðsdóttir. La acest curs au participat două cadre didactice din Şcoala Gimnazială „Constantin Morariu” Pătrăuţi, Departamentul GPN Pătrăuţi - Graţiela Meşteriuc şi Luminţa Elena Ruşti, care au asistat la activităţi de învăţare, transfer de cunoştinţe şi bune practici în grădiniţele islandeze şi au prezentat sistemele de învăţământ şi reformele începute în învăţământ în România.
Vizita de studiu a avut ca obiective principale: însuşirea unor cunoştinţe despre sistemele de învăţământ preşcolar nordice, în special sistemul islandez, despre exploatarea, reactualizarea, perfecţionarea şi inovarea în domeniul competenţelor pedagogice, utilizarea materialelor multimedia în timpul activităţilor de la clasă; competenţe organizatorice, perfecţionarea cadrelor didactice în Islanda. În plan personal, această activitate de formare a permis stabilirea unor relaţii interumane de prietenie şi colaborare cu colegi profesori, îmbunătăţirea competenţelor lingvistice, precum şi dezvoltarea competenţelor integrate, am lucrat în echipă, teoria şi practica au fost foarte bine asociate în cadrul activităţilor: Konnunarleikur, Baka, Lesteppi, Frjals leikur, Soguspjold, Bukolla şi s-au bazat pe metode şi mijloace modern.
Organizatorii au pregătit un program complex şi suficient de variat, care ne-a permis contactul cu specialişti şi metodele lor atrăgătoare de abordare la clasă în învăţământul preşcolar. Formatorii ne-au oferit ocazia să lucrăm, să ne exprimăm punctul de vedere şi ne-au dat explicaţii suplimentare de câte ori am avut nevoie; au prezentat şi s-au prezentat cu maximum de modestie, deschidere şi profesionalism, am descoperit că se pot folosi materiale, texte, fişe de lucru etc. extrem de simple, dar care să asigure interes, dinamism, folosirea cunoştinţelor deja dobândite şi atingerea de noi abilităţi/competenţe, am cunoscut preşcolari de mai multe naţionalităţi în timpul vizitelor la trei grădiniţe: Leikskóli Dvergasteinn, Drafnarsteinn şi Cyborkg Islanda, am cunoscut profesori, specialişti din domeniul educaţiei, cu care am colaborat timp de cinci zile, ne-am descoperit reciproc puncte comune şi am beneficiat toţi de cunoaşterea limbii engleze.
În filozofia nordică i se recunoaşte individualitatea fiecărui copil, modul propriu de a descoperi lumea şi de a se exprima, se pune accent pe ceea ce copilul reuşeşte să facă după ce a parcurs un pas în învăţare, cum foloseşte informaţia, cum o leagă de experienţa anterioară, ce noi conexiuni se formează. Jocul este văzut ca fiind principalul mod în care copiii învaţă şi înţeleg mediul înconjurător. Am descoperit în Islanda prezenţa comunităţii şi dialogul dintre şcoală şi familia copiilor. Sistemul educaţional din Islanda a reuşit să rezolve un aspect esenţial, care pentru România este de mult timp un minus: timpul pe care îl petrec copiii la grădiniţă: 8 ore pe zi, din care 2 ore copiii se joacă afară, în spaţii special create pentru ei. Sistemul de învăţământ islandez se bazează pe principiul egalităţii, toată lumea trebuind să aibă şanse egale de a obţine o educaţie.
Ca participant la o astfel de activitate de formare subliniez că sustenabilitatea proiectului se va realiza prin activităţi care să asigure continuarea şi valorizarea rezultatelor şi după finalizarea lui. Efortul a fost deosebit de mare, de susţinut, dar lecţiile învăţate din acest proiect le vom folosi în activitatea curentă a instituţiei, precum şi în activitatea personală şi profesională proprie.
Coord. proiect, Graţiela Meşteriuc
GPN Pătrăuţi