În perioada 6-12 martie 2016, în cadrul proiectului de mobilitate şcolară cu titlul ,,Calitate, inovaţie şi egalitate de şanse pentru o şcoală de succes”, organizat prin Programul Uniunii Europene pentru educaţie, formare, tineret şi sport pentru perioada 2014-2020, trei cadre didactice (prof. Băcanu Lăcrămioara, prof. Tudose Anca şi prof. Nistor Oltea) de la Şcoala Gimnazială ,,George Voevidca” Câmpulung Moldovenesc au participat la cursul de formare ,,School Leadership”, oferit de organizaţia ,,Merganser Consulting LTD” Cippenham din Marea Britanie.
Activitatea de formare a avut loc în oraşul Bath, veche vatră de cultură şi civilizaţie englezească, şi a reunit 16 participanţi din şase ţări europene diferite: Italia, Franţa, Grecia, Spania, Germania şi, bineînţeles, România.
Cursul s-a adresat cadrelor didactice cu rol decizional la nivelul unităţilor şcolare, care doresc să-şi dezvolte abilităţile manageriale şi să-şi diversifice strategiile decizionale. Şansa de a interacţiona cu traineri ce deţin o vastă experienţă practică în domeniul sistemului de învăţământ din Anglia i-a ajutat pe cursanţi să regândească procesul decizional, să identifice resursele de care dispun la nivelul unităţilor şcolare şi modalităţile de comunicare eficientă la nivel de leadership.
Experienţa acumulată la acest curs de formare a fost una extrem de interesantă şi utilă, cu atât mai mult cu cât am avut ocazia să vizităm două şcoli diferite (Freshford Primary School şi Bath Community Academy) şi să observăm modul în care este concepută şi se desfăşoară activitatea la nivel de management în şcolile primare şi gimnaziale din Marea Britanie.
Am observat că problemele cu care ne confruntăm la nivel de sistem de învăţământ sunt asemănătoare în majoritatea ţărilor europene, dar diferă modul de abordare şi faptul că Marea Britanie are un sistem de învăţământ coerent, în ciuda complexităţii aparente, centrat cu precădere pe nevoile elevului. Pasiunea şi creativitatea stau la baza metodelor de predare în şcolile din Anglia. Elevii îşi dezvoltă de mici spiritul antreprenorial, iar munca în echipă este învăţată tot la vârste fragede. Activităţile sunt extreme de degajate şi conţinuturile învăţării sunt esenţializate, oferind posibilitatea ca pe parcursul orelor elevii să-şi consolideze foarte bine cunoştinţele. De asemenea, sunt derulate foarte multe proiecte educaţionale prin care elevii îşi dezvoltă abilităţile sau dobândesc unele noi.
Mai mult, se acordă un interes major integrării elevilor cu nevoi speciale de învăţare (SEN) în învăţământul de masă, profesorul principal beneficiind în permanenţă de sprijinul unui asistent (adesea voluntar din comunitate sau profesor pensionar) care urmăreşte ca aceştia să rezolve corect sarcinile de lucru şi să atingă un anumit nivel de dezvoltare.
Doamnele profesoare participante la acest curs de formare şi-au îmbunătăţit, pe lângă aspectele ce ţin de leadership, şi abilităţile de comunicare în limba engleză, competenţele TIC, familiarizându-se cu particularităţile sistemelor educaţionale ale ţărilor participante. Experienţa dobândită la cursul de formare ,,School Leadership” din Bath, Marea Britanie, va fi diseminată în rândul elevilor şi al corpului profesoral din şcoală şi din afara acesteia, achiziţiile dobândite constituind premisele dezvoltării instituţiei noastre de învăţământ. Competenţele dezvoltate participanţilor la cursuri vor fi valorizate la nivelul proceselor şi activităţilor din unitatea noastră şcolară, în vederea schimbării din perspectiva individuală în perspectiva instituţională.
Prof. Băcanu Lăcrămioara, prof. Tudose Anca, prof. Nistor Oltea- Şcoala Gimnazială ,,George Voevidca” Câmpulung Moldovenesc