Proiectul Erasmus+ axa KA1 intitulat“Lume nouă, viaţă nouă” ce se derulează în perioada 2014-2016 la Şcoala Gimnazială „Petru Comarnescu” Gura Humorului a oferit şi oferă în continuare celor 13 cadre didactice din echipa de proiect oportunitatea de a descoperi lucruri noi în ceea ce priveşte didactica şcolară. Dacă în prima fază suntem copleşiţi de noutăţi, în a doua urmează ca acestea să fie aplicate, dar şi împărtăşite colegilor din şcoală, zonă, judeţ şi din ţară prin diseminările care se fac la nivel de comisii metodice, cercuri pedagogice, prin articole şi diverse materiale publicate.
În perioada 23-31.08.2015 a avut loc a VI-a mobilitate din cadrul proiectului, este vorba de participarea la cursul “Effective Use Of ITC In Education” (Utilizarea Efectivă a Tehnologiei Informaţiilor şi a Comunicaţiei în Educaţie), organizat de Asociaţia italiană GEROS în Istanbul, Turcia. Formator al cursului a fost ERSIN OZSEVEN, profesor de matematică în Turcia. La acest curs au participat 15 cadre didactice din patru ţări europene: zece din România, două din Polonia, două din Grecia şi una din Malta, care au avut şansa de a descoperi sisteme de învăţământ diferite, de a-şi îmbunătăţi abilităţile de comunicare în limba engleză, de a transmite colegilor de curs aspecte din cultura şi civilizaţia ţărilor din care provin.
Tema cursului a fost iniţierea cadrelor didactice participante în utilizarea Platformei MOODLE în educaţie. Ce este de fapt această Platformă?
M - Modular
O - Object
O - Organized
D - Dynamic
L - Learning
E - Environment
În traducere liberă: un mediu de învăţare dinamic, organizat pe obiecte modulare.
Este o modalitate de învăţământ la distanţă, care presupune, ca orice mod de învăţare, şi multe avantaje, precum: învăţarea la orice oră, gratuitate în utilizare, accesarea platformei din orice loc de pe pământ conectat la internet, crearea de clase cu elevi din diferite colţuri ale lumii, diversitate în a primi şi da informaţii, comunicare rapidă etc., dar şi dezavantaje: lipsă de feedback imediat profesor-elev şi invers, dependenţa de internet şi computer, afectarea relaţiilor interumane etc.
Este o platformă utilizată în 214 ţări, care poate fi accesată în 120 de limbi, există 70.000 de site-uri Moodle înregistrate în momentul de faţă, deja utilizate de un număr impresionant de cadre didactice: 1.113.260. Printre activităţile care se pot realiza pe această platformă se numără:
- prezentarea unor teme de lucru ale elevilor în orice format: PDF, Image, MS Office;
- crearea de bloguri care să permită elevilor, profesorilor şi administratorilor să publice site-jurnal;
- cărţi modul care te ajută să creezi pagini resursă;
- posibilitatea elevilor de a comunica sincron, în timp real (chat pe platformă);
- crearea unor sondaje de opinie (feedback);
- introducerea unui forum de discuţii pe o anumită temă în cadrul unui curs creat pe platformă;
- realizarea unui dicţionar de termeni utili pentru cursurile de pe platformă;
- înregistrarea de idei care să poată fi revizuite şi prezentate profesorilor în cadrul unui jurnal creat;
- elaborarea de teste sub diverse forme conţinând itemi: la alegere, cu răspunsuri multiple, asocieri, răspunsuri scurte, întrebări numerice etc.
- includerea în cursurile de pe platformă a unor documente care să poată fi completate de mai multe persoane, în cel mai simplu limbaj folosind un web browser (WIKI).
Folosirea în educaţie a acestei platforme s-ar înscrie tendinţelor actuale şi, în special, preferinţelor elevilor care s-au născut în lumea IT-ului. Participarea la cursul din Istanbul m-a ajutat să învăţ cum poate fi folosită platforma MOODLE în educaţie şi tind să cred că această modalitate de învăţare combinată însă şi cu metodele tradiţionale va conduce la eficientizarea sistemului nostru de învăţământ.
Participant mobilitate: Mariana Gherghel, profesor de matematică la Şcoala Gimnazială „Petru Comarnescu” Gura Humorului