Orice şofer – fie el şi provenit dintr-un elev corigent la fizică - simte capriciile forţei centrifuge, în momentele când trage de volan la curbe. Forţa centrifugă este la originea atâtor accidente, unele dintre ele foarte dramatice.
Când drumul mai este şi alunecos - pe ploaie ori îngheţ -, treaba se face şi mai neagră. Niţică viteză neadaptată, care nu este redusă la timp, combinată cu oleacă de neatenţie, şi accidentul este gata pentru a fi arătat ţării întregi la rubricile de ştiri televizate. Buşeala se produce, cu toată regia pe care o cunoaştem: apel de urgenţă la 112, sirene şi ambulanţe, spitale şi pompe funebre, firme de asigurare şi procese care durează până ţi se apleacă.
Dacă unii şoferi au ceva mai multă minte în cap decât are media pe România, se întreabă, pe deplin justificat:
- De ce constructorii nu fac drumurile înclinate în dreptul curbelor? De ce nu le fac aşa cum sunt pistele de la cursele de ciclism viteză, de exemplu. În curbe, şoselele să fie înclinate, pentru a contracara forţa centrifugă, care zvârle de pe carosabil maşinile.
În Franţa – de unde vă trimit salutări călduroase -, aşa sunt concepute drumurile: înclinate la curbe. Şi nu mă refer la autorutele cu pretenţii, de mare viteză. Ci la drumurile normale, cum ar fi în România panarama asta de Suceava – Fălticeni – Paşcani - Iaşi.
Bineînţeles, şi în domeniul construcţiilor rutiere numirile se fac la noi pe baze politice. Cum să faci un drum sigur, când tu ai de furat de-acolo în forţă, pentru tine şi pentru partidul tău: şi-apoi, să nu uităm că pe la Ministerul Transporturilor au trecut coloşi ai incompetenţei ca Băsescu, Boagiu, Orban sau Fenechiu.
Şi nu m-ar mira ca drumarii din România să aibă procent de la firmele de pompe funebre, cărora le furnizează în permanenţă muşterii.
Încă o dată, vă salut călduros din Franţa!