Anul școlar 2021-2022 se pregătește, zilele acestea, să devină istorie. Pe tot parcursul său, atât elevii - cu părinții lor - cât și profesorii au trecut prin momente dificile pe care s-au străduit să le depășească cu bine, dând dovadă de răbdare, comunicare și încredere reciprocă.
Să sperăm că, pe viitor, pandemiile ne vor ocoli, războaiele vor înceta și următorii ani vor aduce mai multă implicare din partea celor care au în grijă destinele învățământului românesc, în sensul că aceștia vor găsi ceva mai mult timp pentru a se apleca asupra problemelor reale cu care acesta se confruntă.
Despre asta voi reveni, cândva, într-un articol separat, articol în care va fi vorba despre condiții și pretenții, despre vraful de hârtii care îl sufocă pe dascăl (acestuia abia mai rămânându-i timp să-și pregătească lecțiile), despre goana după punctaje și… formări, toate acestea în detrimentul actului didactic propriu-zis. Până atunci, însă, le doresc tuturor elevilor - și cadrelor didactice - o vacanță minunată, iar pe dumneavoastră, dragi cititori, vă invit să lecturați un grupaj de epigrame despre școală, elevi și pedagogi, sperând că zâmbetele nu vor întârzia să apară, descrețind frunți și făcând amintirile să zboare prin gânduri…
ÎN DRUM SPRE ȘCOALĂ
(Janet Nică)
Dădu cu cartea-n câinele-agresiv
Ce-l hărţui pe străzi, apoi, departe,
Elevul zise-având real motiv:
"Ce bine e să aibă omul carte!’’
PROVOCAT LA DUEL DE CĂTRE UN ÎNVĂȚĂTOR
(Ioan Toderașcu)
Acestui dascăl, bun amic,
I-aş fi răspuns, fără-ndoială,
Dar nu am vrut să mă complic
Cu cei ce încă merg la şcoală!
PERSPICACITATE
(Gheorghe Bâlici)
În holul şcolii dacă-i scris
Cum că fumatu-i interzis,
Gândesc elevii fumători
C-afişu-i pentru profesori.
PRIETENA MEA, CARTEA…
(Cătălina Orșivschi)
Un lucru am aflat de mic:
Că-i un prieten cartea, deci,
Cum eu la bac nu vreau să pic,
O iau în bar şi-n discoteci.
PLANURI DE VIITOR
(Florin Rotaru)
Băiatu-i la gimnazială
Şi-l dau la tenis, la Neptun;
Atunci când va ieşi din şcoală
Să aibă un serviciu bun!
EMOȚIONALĂ
(Stelică Romaniuc)
Reforma-n şcoli arată net
Un salt de-a dreptul colosal,
Că până şi-un analfabet
A devenit... funcţional.
CARACTERISTICĂ
(Ion Diviza)
E-un dascăl foarte-apreciat,
Înalt, sever, cu şcoală veche;
Pe câţi elevi i-a urecheat,
Acum sunt toţi... într-o ureche.
ARDERE
(Mirela Grigore)
O școală parcă e grădina
Edenică, frumoasă, rară;
A ars profesorul ,,lumina”,
Dar și elevul... o țigară.
ELEVII AZI
(Vasile Manole)
Judecând puţin la rece,
În prezenta conjunctură,
Doar la şcoală le mai trece
Setea de învăţătură.
ABECEDARUL
(Nicolae Bunduri)
Tratatul despre alfabet,
Parcurs la vârstă infantilă,
E-o carte care-ncet, încet,
Devine tot mai inutilă.
ELEVII ÎN VIZITĂ LA BIBLIOTECĂ
(Petru Ioan Garda)
Ajunşi în sala de lectură
S-au împărţit în patru părţi
Şi, profitând de conjunctură,
Au început să joace cărţi.
D-ALE EDUCAȚIEI
(Petronela-Vali Slavu)
Un tată, fiul încercând să-şi crească,
Aşa cum pomilor le pune-altoi,
Doar pomii-a reuşit să-i altoiască...
Ei n-au sunat la 112!
CLASA 0
(Constantin Moldovan)
Clasa cea pregătitoare
Vine pe nepusă masă:
Ești școlar din grupa mare,
Dar… n-ai șapte ani de-acasă!
CAUZĂ ȘI (D)EFECT
(Grigore Cotul)
În educația de stat
S-a observat, de multe ori,
Că dascălul adevărat
E deformat de formatori!
CU GÂNDUL LA EMINESCU
(Vasile Larco)
Când era la ascultare,
Zise un elev de-un cot:
Unde ești vacanță mare,
Cu bunicii mei, cu tot?!
Până săptămâna viitoare vă doresc să fiți iubiți, iubind!