Volkswagen urmează strategia de micşorare a cilindreei motorului – downsizing, oferind astfel agregate mai compacte, uşoare şi în acelaşi timp cu o putere litrică mai mare. Gama de modele BlueMotion, recunoscută pentru eficienţa în consum, dispune de un propulsor turbodiesel recalibrat de 1,6 litri. Acesta este echipat cu cea mai nouă generaţie a sistemului de injecţie rampă comună şi injectoare piezo, jetul de motorină fiind pulverizat direct în camera de ardere cu o presiune de injecţie mai mare.
Unitatea diesel dezvoltă 105 cai putere şi promite un consum mediu de 4,1 litri/100 km, un consum mediu excelent pentru un automobil poziţionat în clasa medie.
Graţie modificărilor aplicate pe parte tehnică dar şi pe linie de design, Passat BlueMotion 1.6 TDI afişează emisii diminuate. Cantitatea de dioxid de carbon emisă este de 115 grame pe kilometru în cazul sedanului şi de 116 grame pe kilometru pentru varianta break.
Performanţele dinamice sunt departe de ceea ce ştiam că poate oferi un Passat, însă trebuie ţinut cont că modelele BlueMotion pun un accent deosebit pe diminuarea consumului şi emisiilor.
În cazul sedanului, demarajul de la 0 la 100 km/h se efectuează în 12,4 secunde iar viteza de vârf atinge 194 km/h. Versiunea break are nevoie de 12,7 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h şi poate atinge o viteză maximă de 192 km/h.
Noua motorizare 1.6 TDI vine în echipare cu sistemul start/stop şi multiple optimizări regăsite la nivelul motorului – reducerea şi controlul fricţiunilor interne, aerodinamicii şi transmisiei – lungirea treptelor de viteză. Aşa cum este şi firesc, Passat BlueMotion 1.6 TDI dispune de anvelope cu o rezistenţă scăzută la rulare, ce avantajează scăderea consumului de combustibil.