Detroit este considerat sufletul industriei auto americane, locul unde în mod tradițional descind primele noi modele ale anului. Supranumită și Motor City, metropola găzduiește și unul din cele trei saloane auto internaționale organizate anual în SUA. Oficial porțile salonului de la Detroit se deschid astăzi pentru 13 zile.
Cunoscut sub numele de NAIAS (North American International Auto Show), salonul de la Detroit parcurge astăzi o nouă etapă a istoriei sale ce numără acum 108 ani.
Astăzi și mâine, pe 10 și 11 ianuarie, sunt zilele dedicate presei, iar următoarele două producătorilor de componente industriale. Publicul va avea acces la ultimele noutăți începând din 15 ianuarie. Ultima zi a Salonului Auto de la Detroit este 23 ianuarie.
Evenimentul se face remarcat și prin acordarea unor premii importante, precum ”Mașina Anului” în America de Nord, câștigat acum un an în urmă de Ford Fusion Hybrid, și ”Premiul excelenței în design”, titlu acordat noului Audi A8.
Detroit 2011, sub semnul optimismului
Reputația salonului american a avut de suferit în primii ani de recesiune, 2009 și 2010 fiind primii din istoria de peste un secol a manifestării, când un număr reprezentativ de producători au refuzat să figureze pe lista expozanților.
În 2009 marii absenți au fot nume grele ca Ferrari și Porsche, iar suita a inclus mărci de volum precum Nissan și Suzuki, de lux, Infiniti și Rolls-Royce cât și Land Rover, Mitsubishi. În același an NAIAS a consemnat și o premieră absolută, mărcile chinezești BYD și Brilliance fiind la prima apariție pe scena pavilionului de la Detroit Cobo Hall.
Anul trecut șapte producători au refuzat să se prezinte: Hummer, Saab, și din nou Nissan, Infiniti, Mitsubishi, Porsche și Suzuki.
Ediția 2011 pornește cu mult mai mult optimism și asta pentru că vânzările de pe piața auto nord-americană au dat în sfârșit semne de revenire. O veste la fel de bună este că și numărul celor care vor lipsi la Detroit va fi mai redus. În plus, Porsche a confirmat revenirea sa după o pauză de 3 ani.
Numărul premierelor crește de la 27 la 40
Lansările mondiale sunt sarea și piperul oricărui salon, iar pentru primul mare eveniment internațional al anului curent sunt pregătite 40 de premiere. Comparativ cu Geneva, Paris ori Frankfurt unde numărul lor ajunge la 90-100, salonul de la Detroit pare locul unde producătorii vin doar ca să-și facă încălzirea. Oricum 2011 reprezintă în ansamblu un progres, având în vedere cele numai 27 de premiere de anul trecut.
De departe cel mai încărcat an în noutăți a fost 2006 când la NAIAS s-au oficializat 70 de debuturi mondiale.
Modele de serie și concepte de top în grila ediței 2011
Multe sau puține, obișnuite sau mai exclusiviste, operele semnate de creatorii modei auto vin să deschidă noi capitole și stabilească tendințele estetice și tehnologice pentru următorul cincinal. Fiind un public mai conservator, producătorii evită să aducă în fața americanilor modele de nișă, însă polarizează atmosfera cu proiecte de avangardă.
Bunăoară Kia încearcă să redefinească lumea monovolumelor adoptând pe conceptul KV7 uși de tip fluture, o caracteristică specifică mașinilor sport, și o linie exterioară robustă, de SUV.
Tot în aria conceptelor la Detroit, britanicii de Mini își dezvăluie intenția de a construi un crossover cu trei uși denumit Paceman iar Hyundai prefigurează modelul de studiu botezat Curb, un posibil model de serie care va putea ataca Nissan Juke.
Totuși, cea mai așteptată apariție în rândul conceptelor este cea a modelului din care va deriva noul Honda Civic.
De cealaltă parte, automobilele de serie vor bifa câteva debuturi extrem de importante pentru producători prezenți la Detroit. Spre exemplu, Audi își lansează noua generație A6, unul din cele mai bine vândute modele din gamă iar BMW vine cu două premiere importante: mult-așteptatul Seria 1 M Coupe și noul Seria 6 Cabrio.
Mărcile americane încearcă și ele să fie la înălțime.
Chevrolet introduce prima generație Sonic, vehicul care în Europa va fi cunoscut ca noul Aveo. Chrysler va aduce noul 300, limuzina de lux care se va bate cu greii segmentului E-Klasse și Seria 5, iar Buick pune în contact pe vizitatorii salonului cu noul sedan Verano.
Hyundai prezintă Veloster, un rival pentru VW Scirocco și Renault Megane Coupe, iar Toyota lansează un monovolum bazat pe hibridul Prius, dar și noua generație Yaris.
Germanii de Volkswagen expun în premieră noul model de talie medie dedicat special pieței americane, în timp ce la standul Mercedes-Benz își face apariția versiunea restilizată C-Klasse.
Cel mai așteptat debut al anului la Detroit este un model inedit marca Porsche. La ora editării articolului detaliile erau încă necunoscute, embargoul mediatic reușind să genereze nu doar emoție ci și un val de speculații.
Premiere Detroit 2011
Modele de serie
Audi A6
BMW Seria 1 M Coupe
BMW 6 Series Cabrio
Buick Verano
Chevrolet Sonic
Chrysler 300
Hyundai Veloster
Jeep Compass
Mercedes-Benz C-Klasse Facelift
Toyota Yaris
Toyota Prius MPV
Volkswagen NMS
Prototipuri
Ford Escape
GMC Sierra All Terrain HD
Honda Civic
Hyundai Curb
Kia KV7
Mini Paceman
Porsche (918 coupe - neconfirmat)