Mercedes oferă, pe lângă tradiționalele vehicule cu tracțiune spate, și o gamă de 47 de versiuni echipate cu sisteme de tracțiune integrală. În curând va urma modelul cu numărul 48, nimeni altul decât noul CLS. Este o premieră pentru nobilul coupe care începând de anul viitor va putea fi comandat cu o astfel de tehnologie 4x4.
Cunoscut sub denumirea 4Matic, sistemul de tracțiune integrală de la Mercedes va fi disponibil pe versiunile CLS 350 CDI BlueEFFICIENCY, cu o motorizare diesel de 265 de cai putere și CLS 500 BlueEFFICIENCY, cu un propulsor pe benzină de 306 cai putere.
Decizia de a lansa iarna CLS 4Matic este una logică, în contextul în care beneficiile sistemelor de tracțiune integrală, printre care și cel al stabilității și aderenței la rulare, se văd mai ales în sezonul rece, când carosabilul este acoperit cu zăpadă ori gheață.
Principiul de funcționare permite acestui sistem 4x4 echipat cu un diferențial activ cu alunecare limitată cu lamele să împartă cuplul motor astfel încât puntea față primește 45% iar puntea spate restul de 55% din totalul forței provenite de la motor prin cutia de viteze. Un dispozitiv intern poate muta cuplul după cum este necesar – în funcție de aderența la roți, cuplajul cu lamele fiind capabil să schimbe raportul până la 30:70.
Cu excepția lui A și B-Klasse, dar și a sportivelor AMG, sistemul 4Matic este întâlnit pe aproape toate modelele Mercedes de la C-KLasse la S-Klasse și de la R-Klasse la GL-Klasse.
Consumul, în funcţie de model, este cu aproximativ 0,2 la 0,6 litri la 100 km mai mult decât la un vehicul obișnuit fără sistem 4x4.
Sistemul introdus pe proaspăt lansatul CLS este cea mai nouă generație a tehnologiei 4Matic. Aceasta lucrează împreună cu sisteme electronice de gestiune precum ESP, ASR, 4ETS, ultimele două având rolul de a controla tracțiunea astfel încât o mare parte a cuplului motor să fie tradus prin mobilitate maximă pe suprafețe alunecoase. 4Matic acționează într-o fracţiune de secundă dacă aderența devine precară, iar mașina se află în imposibilitatea de a fi propulsată.
Ultima generație 4Matic se distinge prin eficienţă mai mare. Sistemul mecanic are o greutate mai mică, redusă cu 50-70 kg în funcție de model, și are un design mai compact decât tehnologia 4x4 anterioară. Aceste avantaje faţă de predecesorul se traduc prin tracţiune mai bună şi o economie de combustibil notabilă. De asemenea, nivelul de zgomot și caracteristicile de vibrații în timpul funcționării au fost diminuate semnificativ.