Dacia prezenta în urmă cu mai bine de patru decenii cea care urma să devină mașina poporului român. Pe data de 23 august 1969 era prezentată 1300, o berlină în patru uși, cu tracțiune față și dimensiuni generoase pentru clasa din care făcea parte. Lansarea a avut loc la București în cadrul paradei dedicate pe atunci zilei naționale a României, apariția noii mașini fiind considerată o ”victorie” pentru societatea socialistă.
Un lot de 50 de modele
Cu numai trei zile înainte, la fosta UAP (Uzina de Autoturisme Pitești) erau fabricate doar cu piese provenite din import, primele 50 de exemplare Dacia 1300, o partea dintre acestea fiind expuse în toamnă la Salonul Auto de la București.
La vremea sa, era cel mai modern automobil fabricat în Europa de Est, aspectul exterior și raportul preț/calitate făceau din Dacia 1300 un produs foarte atractiv. Mașina era bazată pe Renault 12, și era lansată la numai un an de la fabricația lui 1100, primul autoturism românesc.
Din 1970 încep să fie livrate primele autoturisme cumpărătorilor români. Se făceau liste de comenzi, durata de așteptare pentru un autoturism 1300 ajungând până la un an. Prețul era în jur de 70.000 de lei, echivalentul unui apartament.
Berlina era disponibilă în trei versiuni Standard, Lux, Lux Super (model destinat numai membrilor Partidului Comunist Român și Securității). Acesta oferea oferind dotări mai deosebite precum radio, lunetă încălzită, oglinzi laterale, torpedou iluminat, brichetă electrică, instalație spălare parbriz electrică şi materiale mai calitative pentru interior un interior mai calitate.
Primele teste pentru omologarea Daciei 1300, în zona Putna
Era disponibilă o singură motorizare de 1.3 litri, ce dezvolta 54 de cai putere, cuplată la o transmisie manuală de 4+1 trepte. Propulsorul pe carburație cu 4 cilindri și oferea o viteză maximă de 144 km/h și un consum mediu de 8 litri/100 km.
Dacia 1300 cântărea 940 kg şi avea un portbagaj în jurul de 430 de litri.
Modelul în trei volume este urmat în 1972 de 1300 Break, care se distingea prin portbagajul mai generos și linia nouă a blocurilor optice spate.
Dacia 1300 s-a fabricat până în 1979, când berlina a fost urmată de o evoluție a acesteia denumită 1310.
Puțini știu că primele teste pentru omologarea Daciei 1300 s-au desfășurat în județul Suceava în anul 1969, pe drumurile din vecinătatea mănăstirii Putna, testele care aveau drept scop finalizarea proiectului fiind similare celor desfășurate astăzi cu modele camuflate în zonele nordice ale Europei.