Fiat are o bogată experienţă în ceea ce priveşte motoarele cu aprindere prin compresie. Odată cu apariţia injecţiei de tip rampă comună sau common-rail, invenţie disponibilă astăzi pe majoritatea modelelor diesel, compania italiană începe să se afirme tot mai puternic, mai întâi prin motoarele JTD lansate în 1997 şi mai apoi Multijet introduse în 2003.
Fiat lansează a doua generaţie a motorului 1.3 Multijet mai bine pregătită pentru a face faţă provocărilor actuale legate de emisii, consum şi fiabilitate. Cu 95 CP în dotare, noul propulsor înlocuieşte agregatul 1.3 Multijet de 75 CP desemnat „Motorul Internaţional al Anului 2005” la categoria unităţilor de mic litraj, disponibil în echiparea a numeroase modele Fiat dar regăsit şi în ofertele Opel şi Suzuki.
Pentru început, noul motor este regăsit pe versiunile 500 şi 500C.
Puterea maximă este atinsă la 4.000 de rotaţii pe minut, iar cuplul maxim de 200 Nm de la doar 1.500 de rotaţii. Micul propulsor cu 3 cilindri poate accelera de la 0 la 100km/h în 10,7 secunde şi atinge o viteză de vârf de 180 km/h. Potrivit datelor furnizate de Fiat, consumul mediu este de numai 3,9 l/100km iar emisiile ajung la 104 g/km. Pentru a îndeplini normele de poluare Euro 5, motorul 1.3 Multijet este echipat standard cu filtru de particule ce reţine particulele solide din gazele de evacuare.
Dezvoltată de Fiat Powertrain Technologies, noua unitate 1.3 Multijet de 95 cai putere este echipată cu un turbocompresor cu geometrie variabilă ce optimizează parametrii de funcţionare, în timp ce consumul în ciclu urban este redus cu până la 8%, graţie sistemului start/stop.
Motorul prezintă nu doar multiple îmbunătăţiri, ci o serie de inovaţii cum ar fi servo-valva acţionată hidraulic care controlează cu mai mare precizie cantitatea de motorină injectată în camera de combustie.
De asemenea, a doua generaţie 1.3 Multijet beneficiază de aportul a două noi injectoare.
(19 mar 2010, 21:44:06