Volkswagen a renunţat la cel mai bine cotat motor diesel din ultimii 20 de ani. Nevoia de propulsoare mai curate şi eficiente l-a silit pe producătorul numărul 1 european să găsească un înlocuitor la celebrul 1.9 TDI cu pompă-duză. Misiunea de a păstra reputaţia Volkswagen în materie de agregate turbodiesel, revine agregatului 1.6 TDI acesta urmând a-şi demonstra în viitor eficienţa şi fiabilitatea. Proaspăta motorizare este disponibilă pe Golf, Golf Variant cât şi pe Golf Plus Facelift. Principala noutate este tehnologia de injecţie tip rampă comună cunoscută sub denumirea „common-rail” care oferă avantajul unui consum mai redus şi a unui nivel de zgomot şi vibraţii mai mici. Agregatul 1.6 TDI este practic acelaşi care echipează şi versiunea ecologică BlueMotion, astfel că performanţele pe linie dinamică şi de consum nu sunt foarte diferite. Unitatea dezvoltă 105 cai putere şi un cuplu maxim 250 Nm livrat consant între 1.500 şi 2.000 rpm. Consumul mediu declarat este de 4,5 litri/100 km pentru Golf şi de 4,8 litri pentru Golf Plus. Toate cele trei modele au emisii ce corespund normelor Euro 5, nivelul dioxidului de carbon fiind situat între 119 şi 126 de grame pe kilometru. Versiunea hatchback a modelului Golf 1.6 TDI costă în Germania 20.600 euro, şi este oferită standard cu o transmisie manuală cu 5 trepte, opţional fiind disponibilă şi o cutie automată DSG cu dublu ambreaj şi şapte trepte de viteză. Pentru Golf Plus 1.6 TDI preţul de bază este fixat la 22.275 euro în timp ce modelul cu trasmisie automată are un preţ de pornire de 24.425 euro. În ceea ce priveşte modelul de familie, Golf Variant 1.6 TDI, acesta poate fi comandat doar cu o cutie manuală la un preţ de 22.450 euro.