Timp de aproape două săptămâni iubitorii automobilelor din toate colţurile Europei au avut ocazia de a vedea acum ceea ce mâine vor putea conduce. Reputaţia de care se bucură evenimentul din Elveţia a fost confirmată încă o dată, ediţia din acest an fiind onorată de un număr record de premiere mondiale şi europene. Aproape 90 de noi modele au fost prezentate presei într-un maraton de două zile (3 şi 4 martie), în timp ce publicul a putut savura pe îndelete noile creaţii auto timp de zece zile (5 -15 martie).
Impresii
Ieri a fost ultima zi de salon la Geneva, iar impresiile generale sunt pozitive, unele mergând spre superlativ. În cei peste 100 de ani de istorie, Salonul Auto de la Geneva nu a văzut atâtea noutăţi, dar mai ales tendinţe şi curente de design ca acum, ce se profilează la orizont. Vestea bună este că industria auto este încă vie, activă şi creativă, deşi recesiunea îşi arată din plin efectele.
Cuvântul „criză” nu şi-a găsit cel mai potrivit loc, dacă judecăm după densitatea premierelor sau promisiunile garantate de noile concepte. Designul evoluează, la fel şi tehnologiile ca parte a aceeaşi sinergii, iar la Geneva sentimentul că suntem tot mai aproape de era electrică a maşinilor a fost mai intens ca niciodată. Evenimentul din Ţara Cantoanelor ne-a oferit posibilitatea de a vedea astăzi ce ne oferă industria auto pe viitor, şi cel puţin din punctul nostru de vedere acesta aparţine acelor constructori care au înţeles cel mai bine nevoile clientului european.
Vedetele ediţiei 2009, conceptele!
Geneva ne-a dat motive să fim mândri că suntem români. La cinci ani de la revirimentul miraculos al mărcii autohtone, Dacia a furnizat cea mai frumoasă surpriză a Salonului Auto de la Geneva. Fără să exagerăm, conceptul Duster a fost punctul fierbinte şi elementul central al evenimentului, iar faptul că majoritatea jurnaliştilor au făcut prima oprire la standul Dacia - deşi nu au văzut mare lucru până la momentul debutului, nu poate fi decât cea mai bună dovadă a faptului că Dacia stârnit un interes deosebit şi a ţinut cu sufletul la gură până în ultimul moment presa de specialitate.
Nu este doar opinia noastră, ci şi a multora, care sunt de părere că Duster a fost cel mai aşteptat şi interesant debut al anului la Geneva. Prototipul, un crossover cu un design avansat, arată mai bine în realitate decât în poze, iar faptul că oficialii Renault sunt decişi să-l aducă pe piaţă ca modelul de serie - şi se aude că premiera va avea loc anul viitor tot la Geneva!, este un lucru benefic pentru imaginea Dacia.
Mai mult ca oricând, ediţia din 2009 a fost una dominată de prototipuri care au punctat prin inovaţie, stil, prestanţă şi nu în ultimul rând atitudine. Alfa Mi.To GTA, BMW Seria 5 GT, Citroen DS Inside, Ford Iosis Max, Infiniti Essence, Kia No.3, Nissan Qazana sau Opel Ampera au dat strălucirea necesară unui eveniment de primă clasă.
Exclusivism
Departe de a fi o piaţă importantă sau o ţară cu o industrie auto sănătoasă, Elveţia găzduieşte singurul salon auto european desfăşuat anual. Cu toate acestea, mărci exclusiviste, despre care se ştiu puţine lucruri sau mai nimic, au condimentat atmosfera plăcută dar agitată din primele zile ale salonului. Edag, Giugiaro, Gumpert, Fisker, Idea sau Zagato şi-au făcut loc printre numeroasele nume celebre şi au reuşit să capteze atenţia prin modele foarte elaborate, care s-au remarcat prin îmbinarea inteligentă a designului futurist cu cea a tehnologiilor de vârf. Tot la Geneva, britanicii de la Aston Martin au marcat relansarea gamei de lux Lagonda, Bugati a sărbătorit 100 de ani de istorie a brandului prin ediţia specială Veyron Centenaire, în timp ce suedezii de la Koenigsegg au şocat cu prototipul Quant.
Ploaie de lansări cu modele de serie
Un capitol aparte l-au constituit ca de obicei noile automobile, pregătite să-şi înceapă cariera în următoarele săptămâni. Aproape 70 de modele abia ieşite de pe liniile de producţie au fost lansate oficial la Salonul de la Geneva, o adevărată vitrină de prezentare a lumii auto. Noutăţi una şi una, debutanţi care promit, alte generaţii care aduc un plus de imagime, entuziasm şi un suflu nou, aşa poate fi caracterizată salba debuturilor de la ediţia recent încheiată. Renault şi Seat au avut cele mai multe premiere, dar asta a contat mai puţin. Apariţiile de marcă au fost trei: noua generaţie Scenic, Megane Sport Tourer şi Megane R.S, iar spaniolii au prezentat versiunea de familie Exeo ST şi variantele restilizate pentru Altea şi Leon. În clasa maşinilor mici, Chevrolet a lansat noul Spark, iar Skoda versiunea Fabia Scout. Totuşi, cea mai importantă noutate a cehilor a fost mult-aşteptatul crossover Yeti. Tot în clasa mică, Volkswagen a adus noua generaţie Polo, unul din cele mai reuşite modele pe acest segment, iar Fiat decapotabila 500C. Japonezii de la Toyota au venit cu a treia generaţie Verso, iar indienii de la Tata au dezvăluit versiunea europeană a maşinii de buget Nano. Pe linie de hibride, Honda Insight şi Toyota Prius s-au „privit şi studiat” din nou de aproape.
Premium & Lux la discreţie
Abundenţa de automobile din eşalonul superior ne indică faptul că europenii au încă un apetit dezvoltat pentru modele premium şi lux. Audi a fost de departe producătorul premium care a excelat la capitolul lansări: TT-RS, A5/S5 Cabrio şi A4 Allroad este pachetul oferit de nemţi. BMW s-a rezumat la debutul luxoasei versiuni Seria 7 Individual, iar cei de la Mercedes au realizat o dublă premieră: europeană pentru E-Klasse Sedan şi mondială pentru E-Klasse Coupe. Nordicii au bifat debutul noului Saab 9-3X şi introducerea versiunii Volvo S80 Facelift. Cei de la Cadillac au arătat noua generaţie SRX, un SUV de talie medie, iar Aston Martin a anunţat lansarea oficială a puternicelor model DBS Volante şi V12 Vantage. De cealată parte a baricadei, Bentley a tăiat respiraţia cu supercarul Continetal Supersports, în timp ce Rolls-Royce a uimit cu luxosul concept 200EX.